• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثير آموزش سبک‌های فرزندپروری (مهارت‌های والدينی) بر تغيير نگرش مادران باردار نوبت اول به مقوله فرزندپروری
تعداد صفحات 29
نویسنده نرگس بشردوست - طیبه زندی‌پور - حمید رضاییان فرجی
مشخصات نشریه دوفصلنامه مطالعات زن و خانواده شماره 2 پیاپی 4
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 93-65
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  مادر باردار  تغییر نگرش  سبک فرزندپروری  آموزش فرزندپروری  مادران باردار نوبت اول  مهارت‌‌های والدینی  
چکیده پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثير آموزش سبک‌های فرزندپروری (مهارت‌های والدينی) بر تغيير نگرش مادران باردار نوبت اول به مقوله فرزندپروری انجام گرفت. پژوهش از نوع کاربردی بوده و از روش آزمايشی با طرح پيش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، شامل مادران باردار نوبت اولی است که در سال 1392 تحت نظر بيمارستان فوق تخصصی زنان و زايمان ميرزاکوچک‌خان قرار داشتند. با استفاده از روش نمونه‌گيری هدفمند و تکميل پرسشنامه فرزندپروری بامريند توسط 160 نفر از مادران باردار نوبت اول،60 نفر از مادرانی که در قلمرو سبک‌های سهل‌انگارانه يا مستبدانه قرارگرفته بودند انتخاب‌شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمايش و گواه (30 نفر گروه آزمايش، 30 نفر گروه کنترل) جايگزين شدند. آزمودنی‌ها در گروه آزمايش، با استفاده از بسته آموزشی محقق ساخته به مدت 10 جلسه 120 دقيقه‌ای و يک‌بار در هفته تحت تأثير آموزش سبک‌های فرزندپروری (مهارت‌های والدينی) قرار گرفتند. در انتهای جلسات آموزشی هر دو گروه مجدداً پرسشنامه فرزندپروری بامريند را تکميل کردند. سپس داده‌ها با استفاده تحليل کوواريانس (ANCOVA) و تحليل کوواريانس چندگانه (MANCOVA) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. نتايج نشان داد که: آموزش شيوه‌های فرزندپروری منجر به کاهش (P < 0.01) ميزان سبک فرزندپروری آزادگذار، کاهش (P < 0.01) ميزان سبک فرزندپروری استبدادی و در نهايت اتخاذ سبک صحيح فرزندپروری اقتدارمنطقی (P < 0.01) از سوی مادران باردار می‌شود. روش آماری ( MANCOVA) نشان داد که آموزش شيوه‌های فرزندپروری يک تأثير چند متغيری معنادار بر سه سبک فرزندپروری (متغير وابسته) داشته است، در نتيجه آموزش شيوه‌های فرزندپروری باعث تغيير ميزان نگرش مادران باردار نوبت اول به مقوله فرزندپروری می‌شود.‌‌

کد مقاله 20616
تعداد بازدید 317

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397