عنوان
|
تعیین سطوح نظریه ذهن و رابطه آن با ویژگیهای دموگرافیک دانشآموزان پنجم ابتدائی مدارس شهر تبریز در سال تحصیلی 92-91 |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
نیر خواجه مرجان تبریزی - محمد یوسفی طبائی - حسن بافنده قراملکی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 6 پیاپی 21 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1392 |
محدوده صفحات
|
144-131 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تبریز نظریه ذهن ویژگیهای دموگرافیک روند تحولی نظریه ذهن
|
چکیده
|
در این پژوهش،سطوح نظریه ذهن در دانش آموزان پنجم ابتدایی و رابطه آن با برخی متغیرهای دموگرافیک(جمعیت شناختی) مانند ترتیب تولد فرزندان و تحصیلات والدین با نظریه ذهن بررسی شده است. برای این مطالعه 378 دانش آموز باروش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از میان دانش آموزان دختر و پسر مدارس شهر تبریز انتخاب شدند.جهت اندازه گیری متغیر تحول نظریه ذهن از آزمون نظریه ذهن 38 سوالی استیرن من استفاده گردید. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی، رگرسیون چند متغیره همزمان، آزمون تی دو گروه مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. روش این تحقیق از نوع توصیفی(غیر آزمایشی)همبستگی می باشد. یافته ها نشان داد نظریه ذهن در سطح دوم بین دختران و پسران متفاوت است و نیز بین میانگین نمرات آزمون نظریه ذهن دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد.بررسی متغیرهای دموگرافیک نشان دادکه تحصیلات والدین پیش بینی کننده مثبت و معناداری در رابطه با نظریه ذهن و سطوح آن است ،ولی بین نظریه ذهن و ترتیب تولد فرزندان رابطه معناداری یافت نشد.
|