عنوان | اثربخشی معنادرمانی فرانکل در استرس شغلی معلمان زن |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 6 پیاپی 21 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1392 |
محدوده صفحات | 86-71 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | استرس شغلی معنادرمانی معلمان زن معنادرمانی فرانکل |
چکیده |
هدف از اجرای پژوهش حاضر تعیین اثربخشی معنادرمانی فرانکل بر استرس شغلی معلمان زن بود. به این ترتیب، از طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایش و گواه استفاده شد. بدین منظور، 24 نفر از معلمان زن مقطع راهنمایی شهر تبریز که در سال تحصیلی 92- 1391 مشغول به تدریس بودند با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به وسیله پرسشنامه استرس شغلی معلمان کریاکو و ساتکلیف مورد آزمون قرار گرفتند. 12 نفر از معلمان یک مدرسه به صورت تصادفی انتخاب و در گروه آزمایش، و 12 نفر از معلمان مدرسه دیگر در گروه گواه قرار گرفتند. هر یک از اعضای گروه آزمایش، طی 5/2 ماه، ده جلسه (هر هفته یک جلسه 90 دقیقه ای)، معنادرمانی فرانکل را به صورت گروهی دریافت کردند، در حالی که اعضای گروه گواه هیچ نوع درمانی را دریافت نکردند. آزمون فرضیه نشان داد که بين گروه گواه وآزمايش بعد از اعمال متغیر مستقل، یعنی معنادرمانی فرانکل، از نظر میزان استرس شغلی تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به یافته های پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که، معنادرمانی فرانکل در كاهش استرس شغلی معلمان زن مؤثر است. |
کد مقاله | 20590 |
تعداد بازدید | 551 |
|