| عنوان | مقایسه اختلالات رفتاری مادران کودکان عقب مانده آموزشپذیر ذهنی با مادران کودکان عادی در شهرستان گناباد |
| تعداد صفحات | 19 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه زن و مطالعات خانواده سال 6 پیاپی 21 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1392 |
| محدوده صفحات | 45-27 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | گناباد (شهرستان) مادران کودکان استثنایی کودکان عادی کودکان عقب مانده ذهنی اختلالات رفتاری عقب مانده ذهنی آموزشپذیر مادران کودکان کم توان ذهنی کودکان کم توان ذهنی |
| چکیده |
فرایند تولد کودک برای والدین لذت آور است گرچه این فرایند با مشقات و ناراحتیهای فراوانی همراه است. علی رغم این مشکلات، باید گفت که امید به سالم بودن و طبیعی بودن کودک معمولا احساس اعتماد در آنان ایجاد میکند و کودک خود را میپذیرند، ولی به محض آگاهی والدین از معلولیت فرزند خود، تمام آرزوها و امیدها به یاس مبدل می گردد و مشکلات شروع میشود. پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه اختلالات رفتاری مادران کودکان عقب مانده آموزشپذیر با مادران کودکان عادی در بین دانشآموزان مدارس استثنایی و عادی در شهرستان گناباد میپردازد. آزمون بین 66 نفر مادران کودکان عقبمانده ذهنی آموزشپذیر از بین دانشآموزان مدارس استثنایی و 66 نفر مادران کودکان عادی آموزشپذیر از دانشآموزان مدارس عادی اجرا شده است که به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. در این پژوهش با توجه به مقیاسهای MMPI (3 مقیاس روایی و 6 مقیاس بالینی) بین دو گروه مورد مقایسه، مشخص شد که مادران کودکان عقبمانده آموزشپذیر بیشتر از مادران کودکان عادی، علایم اختلالات رفتاری از قبیل آشفتگی فکری و هیپوکندریا، هیستری، پسیکوپاتی، پسیکاستنی و هیپومانی را از خود نشان می دهند. سایر یافته های پژوهش نیز نشان داد میزان تحصیلات و درآمد ماهیانه مادران کودکان آموزش پذیر کمتر از مادران کودکان عادی می باشد. |
| کد مقاله | 20588 |
| تعداد بازدید | 609 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...