عنوان
|
عاملیت غیرجنسی زنانه در میانه تقابلهای ساختاری: برساخت زنانگی در سینمای رخشان بنی اعتماد |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
کمال خالقپناه - مرضیه رضایی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه جامعهشناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی) - دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 11 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
113-91 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنانگی رخشان بنی اعتماد تجربه مشترک زنانه جامعهشناسی زنانگی زیبایی شناختی زنانگی
|
چکیده
|
هدف از این تحقیق بررسی چگونگیِ برساختِ زنانگی در سینمای رخشان بنی اعتماد، از کارگردانان زن در سینمای ایران، است. پرسش اساسی این مقاله فرم زیبایی شناختی و اجتماعی زنانگی در سینمای زنانۀ بنی اعتماد است. برای بررسی این موضوع، منظومهای از مقولههای مطالعات جامعه شناختی زنان در زمینۀ برساخت زنانگی همچون مادرانگی، مردانگی، کلیشه های جنسیتی، تجربۀ مشترک زنانه، و غیره را بهکمک گرفته ایم. ایدۀ نظری مقاله این است که سینمای بنی اعتماد زنانگی را به مثابۀ حامل مصالحه در زمینۀ تقابلهای ساختاری بهتصویر میکشد. در ادامه، چهار فیلم کاملاً زنانۀ بنی اعتماد را بررسی کرده ایم؛ فیلمهای نرگس، روسری آبی، بانوی اردیبهشت، و خون بازی. خوانش مضاعف این فیلمها در دو بُعد زیبایی شناختی و اجتماعی مؤید این موضوع است که زنانگی های بنی اعتماد غیرجنسی هستند و بنیاعتماد امیدوار است که زنانگی مبتنی بر عشق رمانتیک، موسیقی وار بر ازهم گسیختگی های اجتماعی و طبقاتی فایق آید.
|