عنوان
|
نقد جامعه شناسانه سرمایههای زنان در رمان قصه تهمینه محمد محمدعلی بر اساس نظریه انواع سرمایه پیر بوردیو |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
صدف گلمرادی - حسین فقیهی - نعمت الله فاضلی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه جامعهشناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی) - دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 11 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
41-23 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نقد جامعهشناختی رمان قصه تهمینه محمد محمدعلی جامعهشناسی ادبیات انواع سرمایه پیر بوردیو سرمایههای زنان
|
چکیده
|
این مقاله بر نقد جامعه شناسانۀ رمان معاصر تمرکز دارد. راهنمای نظری این پژوهش ایدۀ انواع سرمایۀ پیر بوردیو است. بوردیو بر این باور است که نظریۀ سرمایۀ اقتصادی مارکس مبادلات را به نوع تجاریِ آن تقلیل میدهد؛ در حالی که توضیحدادن ساختار و کارکرد جهان اجتماعی بدون در نظر گرفتن سرمایه در تمام شکل هایش امری محال است. در پرتو این نظریه با بررسی انواع سرمایههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و نمادین و قدرتی که از این راه برای زنان حاصل میشود، به بازنمایی جایگاه آنان در رمان قصۀ تهمینه، اثر محمد محمدعلی، میپردازیم و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و روایتشناسی به این نتیجه میرسیم که در فضای اجتماعی این رمان هیچ سرمایۀ متقارنی برای زنان وجود ندارد. آنان فقط با تکیه بر یک بُعد از سرمایهشان، در میان خود، به تخاصم آشکار و پنهان میپردازند؛ در همین محیط برای جایگیری در قدرت منازعه میکنند و به فرادست و فرودست تقسیم میشوند. بنابراین، اگرچه در فضاهای خرد زنانه مادرانی با «قدرت پدرانه» میبینیم، در فضای کلان اجتماعی سرمایه های تثبیتشده، کلان، و گسترده متعلق به مردان است و زنان قصه، حتی تهمینه، در جوار آنها حاشیهای بر متن تلقی میشوند. به این ترتیب، متن به نوعی آگاه یا ناخودآگاه در بازتولید فرادستی مردان و فرودستی زنان در عرصهها تجربه ای عینی و کلیدی بهدست میدهد.
|