عنوان
|
بررسی مقایسهای سبکهای والدگری و خودکارآمدی والدینی در مادران کودکان با و بدون نشانههای اضطرابی |
تعداد صفحات
|
6 |
نویسنده
|
محمد امینایی - رسول روشن چلسی - محمدرضا شعیری - فاطمه محرری |
مشخصات نشریه
|
دوماهنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی سال 17 شماره 4 پیاپی 67 |
تاریخ انتشار
|
تیر و مرداد - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
191-186 |
زبان
|
انگلیسی |
کلید واژه
|
اضطراب سبک والدگری اختلال اضطرابی خودکارآمدی والدگری کودکان مضطرب اضطراب کودکان کودکان
|
چکیده
|
مقدمه: اختلالات اضطرابی از شایعترین مشکلات در بین کودکان میباشد که میتواند به مشکلات کارکردی منجر شود. اکثر مطالعات نشانگر همپوشی بالای اختلالات اضطرابی کودک و خانواده وی بوده اند. هدف مطالعه ی حاضر، مقایسه بین سبکهای والدگری و خودکارآمدی والدگری مادران کودکان مضطرب و غیر مضطرب بوده است. \r\nروش کار: در این تحقیق علی-مقایسه ای در سال 1392 110کودک (55 کودک مبتلا به اضطراب و 55 کودک غیر مبتلا به اضطراب) به همراه مادرانشان شرکت کردند. کودکان مضطرب از طریق نمونه گیری در دسترس و کودکان غیر مضطرب بر اساس همتاسازی متغیرهای جمعیتشناختی با گروه مضطرب از مدارس ابتدایی شهر مشهد انتخاب شدند. مادران کودکان، پرسشنامه های سبک های والدگری، خودکارآمدی والدگری و اطلاعات جمعیت شناختی را تکمیل نمودند. مقایسه ی نتایج دو گروه با استفاده از نرمافزار SPSS و آمار توصیفی و آزمون تی مستقل انجام شد. \r\nیافته ها: نتایج نشان داد که تعارض و سردرگمی مادران کودکان مضطرب به طور معنی داری بالاتر از تعارض و سردرگمی مادران گروه شاهد (001/0 P < ) و پاسخدهی، دسترسی و حساسیت مادران کودکان مضطرب به شکل معنیداری پایینتر از مادران کودکان گروه شاهد (001/0 P < ) است. همچنین مادران کودکان مضطرب سطوح پایینتر خودکارآمدی والدینی را در مقایسه با مادران کودکان غیر مضطرب نشان دادند (001/0 P < ). \r\nنتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشانگر ارتباط اضطراب کودکان با برخی از عوامل والدگری مثل سبکهای والدگری و خودکارآامدی والدگری بوده است. بنابر این شایسته است در ارزیابی و درمان کودکان مضطرب و همچنین پیشگیری به برخی از عوامل والدینی توجه شود.
|