• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی مقایسه‌ای سبک‌های والدگری و خودکارآمدی والدینی در مادران کودکان با و بدون نشانه‌های اضطرابی
تعداد صفحات 6
نویسنده محمد امینایی - رسول روشن چلسی - محمدرضا شعیری - فاطمه محرری
مشخصات نشریه دوماهنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی سال 17 شماره 4 پیاپی 67
تاریخ انتشار تیر و مرداد - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 191-186
زبان انگلیسی
کلید واژه اضطراب  سبک والدگری  اختلال اضطرابی  خودکارآمدی  والدگری  کودکان مضطرب  اضطراب کودکان  کودکان   
چکیده مقدمه: اختلالات اضطرابی از شایع­ترین مشکلات در بین کودکان می­باشد که می­تواند به مشکلات کارکردی منجر شود. اکثر مطالعات نشانگر همپوشی بالای اختلالات اضطرابی کودک و خانواده وی بوده­ اند. هدف مطالعه ­ی حاضر، مقایسه­ بین سبک­های والدگری و خودکارآمدی والدگری مادران کودکان مضطرب و غیر مضطرب بوده است. \r\nروش ­کار: در این تحقیق علی-مقایسه­ ای در سال 1392 110کودک (55 کودک مبتلا به اضطراب و 55 کودک غیر مبتلا به اضطراب) به همراه مادران­شان شرکت کردند. کودکان مضطرب از طریق نمونه­ گیری در دسترس و کودکان غیر مضطرب بر اساس همتاسازی متغیرهای جمعیت­شناختی با گروه مضطرب از مدارس ابتدایی شهر مشهد انتخاب شدند. مادران کودکان، پرسش­نامه­ های سبک­ های والدگری، خودکارآمدی والدگری و اطلاعات جمعیت­ شناختی را تکمیل نمودند. مقایسه­ ی نتایج دو گروه با استفاده از نرم­افزار SPSS و آمار توصیفی و آزمون تی مستقل انجام شد. \r\nیافته­ ها: نتایج نشان داد که تعارض و سردرگمی مادران کودکان مضطرب به طور معنی­ داری بالاتر از تعارض و سردرگمی مادران گروه شاهد (001/0 P < ) و پاسخ­دهی، دسترسی و حساسیت مادران کودکان مضطرب به شکل معنی­داری پایین­تر از مادران کودکان گروه شاهد (001/0 P < ) است. هم­چنین مادران کودکان مضطرب سطوح پایین­تر خودکارآمدی والدینی را در مقایسه با مادران کودکان غیر مضطرب نشان دادند (001/0 P < ). \r\nنتیجه­ گیری: نتایج این پژوهش نشانگر ارتباط اضطراب کودکان با برخی از عوامل والدگری مثل سبک­های والدگری و خودکارآامدی والدگری بوده است. بنابر این شایسته است در ارزیابی و درمان کودکان مضطرب و هم­چنین پیشگیری به برخی از عوامل والدینی توجه شود.

کد مقاله 20528
تعداد بازدید 293

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397