عنوان | اثربخشی آموزش هوش معنوی بر افسردگی و شادکامی دانشآموزان دختر |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 6 شماره 2 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 168-141 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | افسردگی افسردگی دختران دانشآموزان دختر شادکامی هوش معنوی اثربخشی آموزش |
چکیده |
اين تحقيق با هدف بررسي اثربخشي آموزش هوش معنوي، بر افسردگي و شادكامي دانش آموزان دختر سال اول متوسطه انجام شد طرح پژوهش از نوع نيمه آزمايشي با روش پيش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل و مرحله پيگيري بود.جامعه آماري شامل كليه دانشآموزان دختر سال اول متوسطه شهركرمانشاه درسال تحصيلي1392بود. با روش نمونه گيري خوشه اي يك دبيرستان انتخاب و از جمعيت 127نفري دانشآموزان سال اول دبيرستان مذكور، 64 نفر كه نمره بين 5 تا 39 را درآزمون افسردگي بك و نمره شادكامي زيرخط برش (42-40) مقياس شادكامي آكسفورد راكسب نمودند، انتخاب شده و پس از همتاسازي به تصادف در دو گروه 32 نفري آزمايش و كنترل گمارده شدند. آموزش هوش معنوي براي گروه آزمايش، طي 9 جلسه120دقيقهاي برگزار گرديد. پس از اجراي جلسات آموزشي ميزان افسردگي و شادكامي هر دو گروه مجدد سنجيده شد. بهمنظور بررسي پايداري اثر آموزش، 2ماه بعد هر دو گروه مورد پيگيري قرار گرفتند. نتايج تحليل كوواريانس نشان داد كه ارتباط منفي معناداري بين هوش معنوي و افسردگي و ارتباط مثبت و معناداري بين هوش معنوي و شادكامي وجود دارد ( 001/0 P < ). اين يافته نشانگر آن است كه با ارتقاي هوش معنوي ازطريق آموزش، افسردگي دانشآموزان كاهش و شادكامي آنها افزايش مييابد. همچنين آموزشها با فاصله زماني دو ماه نيز پايدار بود. |
کد مقاله | 20525 |
تعداد بازدید | 470 |
|