عنوان
|
تعیین اثربخشی آموزش روشهای معماهای زندگی واقعی و شفاف سازی ارزشها بر انتظارات هیجانی و تصمیمگیری اخلاقی دختران نوجوان |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
توران علیزاده دمیه - شعله امیری - محمدطاهر نشاط دوست - هوشنگ طالبی - محمدعلی مظاهری تهرانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 6 شماره 2 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
40-17 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران نوجوان تصمیمگیری اخلاقی معماهای زندگی واقعی شفاف سازی ارزشها انتظارات هیجانی
|
چکیده
|
این تحقیق، با هدف بررسی اثربخشی آموزش روشهای معماهای زندگی واقعی و شفاف سازی ارزشها بر تصمیم گیری اخلاقی و انتظارات هیجانی دختران نوجوان صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه ی دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر یاسوج در سال تحصیلی 1393- 1392 تشکیل میدادند. گروه نمونه شامل90 دانش آموز دختر بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه (30) نفری جایگزین شدند. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی (پیش آزمون- پس آزمون) با گروه کنترل بود. همه گروه ها سناریوهای انتظارات هیجانی و تصمیم گیری اخلاقی (Malti & Keller, 2011 (، را به عنوان پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. گروههای آزمایش به طور مجزا 8 جلسه70 دقیقه ای تحت آموزش به کمک روشهای معماهای زندگی واقعی و شفاف سازی ارزشها قرار گرفتند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) حاکی از این است که مقدار F چند متغیری (65/6) در سطح (p < 0/000)معنی دار میباشد. لذا میتوان گفت که: روشهای آزمایشی (آموزش معماهای زندگی واقعی و شفاف سازی ارزشها) با کنترل اثر پیش آزمون، بر متغیرهای وابسته (سبک انتظارات هیجانی و تصمیم گیری اخلاقی) موثر بودند.
|