عنوان | مطالعه پدیدارشناسانه نگرانی مردان از ابژه سازی و خود ابژه سازی زنان |
تعداد صفحات | 27 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه جامعهشناسی ایران - انجمن جامعهشناسی ایران - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 152-126 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | غیرت پدیدارشناسی ابژه ابژه سازی خود ابژه سازی موقعیتمندی غیرت ناموسی |
چکیده |
در این مقاله با اتکا به رویکردی پدیدارشناسانه، استقرایی و اکتشافی، به دنبال کشف فهم مردان از «غیرت ناموسی» و همچنین کشف موقعیتها و لحظاتی از زندگی روزمره بوده ایم که مردان در آن غیرتمندانه احساس و رفتار میکنند. بدین منظور از نظریه مبنایی به عنوان روش پژوهش کیفی بهره گرفته ایم. داده های پژوهش نیز به وسیله مصاحبه و مشاهده مستقیم جمع آوری شده اند. جمعیت مورد مطالعه شامل مردان 20 تا 40 ساله تهرانی است و نمونه ها شامل 25 مرد و 5 زن بوده اند که طبق روش نمونه گیری نظری انتخاب شده اند. طبق نتایج این پژوهش، غیرت ناموسی نگرانی و تشویش مردان ایرانی از ابژه سازی و خود_ابژه سازی نوامیس خود و کنش های متناظر با آن است. منظور از ابژه سازی تقلیل کلیت وجودی زن به جنسیت اش و تعامل با او به عنوان یک شی جنسی از سوی اجتماع مردانه و از طریق نگاه، کلام، تماس های بدنی، روابط عاطفی، معاشرتهای اجتماعی و روابط جنسی است. خود_ابژه سازی نیز به نقش ارادی یا غیرارادی اما فعال زن در چنین تجربیاتی اشاره دارد. بر اساس یافته ها مردان درجات متغیری از نگرانی را در برابر سطوح مختلف ابژه سازی و خود_ابژه سازی تجربه میکنند. ترکیب ادراک مرد از فضای تعامل، وضعیت سایر مردان و وضعیت زن، نقش برجسته ای در برانگیختن عواطف غیرتمندانه یا غیرغیرتمندانه و واکنش های متناظر با آنها دارد. از این رو در بیش تر موارد غیرت بیش از آنکه عاطفه ای درونی باشد، عاطفه ای فرهنگی و موقعیت مند به نظر میرسد. |
کد مقاله | 20507 |
تعداد بازدید | 340 |
|