عنوان
|
اثربخشی آموزش همسران مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری اسلامی بر رضایت زناشویی، انطباق پذیری و همبستگی خانواده |
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
رمضان حسن زاده - هدی بابایی کفاکی - رضا سلیاری - باب الله بخشی پور جویباری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه نسیم تندرستی (سلامت خانواده) - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ساري - مصوب دانشگاه آزاد شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1392 |
محدوده صفحات
|
40-34 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی رویکرد رفتاری شناختی رویکرد رفتاری رویکرد شناختی رویکرد اسلامی انطباق پذیری همبستگی خانواده آموزش زوجین رویکرد شناختی رفتاری انطباق پذیری خانواده
|
چکیده
|
زمینه و هدف: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش همسران مبتنی بر رویکردشناختی- رفتاری- اسلامی بر رضایت زناشویی، انطباق پذیری و همبستگی خانواده در میان کارکنان شهرداری بندرگز بود. \r\nروش بررسی: روش پژوهش تجربی بود، بدین منظور 26 نفر(16 زن و10 مرد) ازکارکنان و همسران آنها به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به روش جایگزینی تصادفی در دو گروه قرار داده شدند (یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش). به گروه آزمایش، بسته آموزشی شناختی- رفتاری- اسلامی توسط محقق ارائه شد. ابزار پژوهش در این تحقیق، پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ و مقیاس انطباق پذیری و همبستگی خانواده بوده است. بعد از اجرای پرسشنامه ها، روش تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی صورت گرفت. \r\nیافته ها: مقایسه میانگین نمرات پس آزمون رضایت زناشویی و انطباق پذیری وهمبستگی خانواده در گروه های مورد مطالعه و تحلیل کوواریانس نمرات آزمون نشان داد، بین گـروه آزمایش و گـروه کنتـرل درمقیاس انطباق پذیری وهمبستگی خانواده ودرتمامی خرده مقیاس های رضایت زناشویی (05/0 > p) به غیر از فرزندپروری (05/0 > p) تفاوت معناداری وجود دارد؛ ولی بین اثربخشی آموزش در مردان و زنان تفاوت معنادار نبوده است(441/0 = p). \r\nبحث و نتیجهگیری:نتایج این مطالعه نشان داد که کیفیت زندگی همسران بر اثر آموزش افزایش می یابد.
|