• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه رابطه‌ جهانی شدن فرهنگی و هويت اجتماعی (مطالعه موردی: زنان شهر کرمانشاه)
تعداد صفحات 19
نویسنده بیژن خواجه‌ نوری - لیلا پرنیان
مشخصات نشریه فصلنامه جامعه‌شناسی کاربردی (پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 26 شماره 1 پیاپی 57
تاریخ انتشار بهار - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 83-65
زبان فارسی
کلید واژه جهانی‌ شدن  هویت اجتماعی  فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی  بازاندیشی  سبک زندگی  کرمانشاه  نگرش نقش جنسیتی  جهانی شدن فرهنگی  زنان شهر کرمانشاه  
چکیده مقاله‌ حاضر به مطالعه‌ ارتباط جهانی شدن فرهنگی و هويت اجتماعی زنان شهر کرمانشاه پرداخته است . به منظور مطالعه‌ اين موضوع از روش کمّی و پيمايشی استفاده و اطلاعات لازم با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع‌آوری شده است. نمونه مورد مطالعه برابر با 597 نفر بود که به منظور کاهش ميزان خطا، نمونه تا 600 نفر افزايش داده شد. برای انتخاب اين تعداد نمونه، از روش نمونه‌گيری تصادفی سهميه‌ای چند مرحله‌ای استفاده شد. پس از مرور مطالعات و نظريه‌های موجود، چارچوب نظری ترکيبی با توجه به نظريه‌ گيدنز و رابرتسون ت دوين شد. شايان ذکر است که متغير هويت اجتماعی زنان به عنوان متغير وابسته، شامل: هويت جنسيتی، هويت ملی، هويت قومی و هويت مذهبی بوده و متغير جهانی شدن فرهنگی نيز با متغيرهای: ميزان استفاده از فناوری‌های نوين اطلاعاتی و ارتباطاتی، آگاهی از جهانی شدن، سبک زندگی، نگرش نقش جنسيتی و بازانديشی سنجيده شده است. يافته‌های پژوهش نشان داد که متغيرهای: بازانديشی، نگرش نقش جنسيتی، وسايل ارتباط جمعی خارجی، فناوری‌های نوين اطلاعاتی و ارتباطاتی، سبک زندگی مدرن و سبک زندگی دوستانه دارای ارتباط معنادار و مثبت و دو متغير: وسايل ارتباط جمعی داخلی و سبک زندگی سنتی نيز دارای ارتباط معنادار و منفی با هويت اجتماعی مدرن زنان بودند. همچنين، يافته‌های مستخرج از مدل رگرسيون چند متغيره نشان داد که شش متغير سبک زندگی مدرن، سبک زندگی سنتی، بازانديشی، وسايل ارتباط جمعی داخلی، نگرش نقش جنسيتی و وسايل ارتباط جمعی خارجی بر روی هم توانستند متغير وابسته هويت اجتماعی زنان را نزديک به 25درصد تبيين نمايند.

کد مقاله 20440
تعداد بازدید 463

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397