عنوان
|
تحليل محتوای مقايسهای تصاوير کتابهای درسی ايران و سوريه با تأکيد بر نابرابری نقشهای جنسيتی |
تعداد صفحات
|
21 |
نویسنده
|
رعنا محمدتقی نژاد اصفهانی - وحید قاسمی - رضاعلی نوروزی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه جامعهشناسی کاربردی (پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 26 شماره 1 پیاپی 57 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
37-17 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت نقشهای جنسیتی کتابهای درسی سوریه کتابهای درسی ایران تحلیل محتوا
|
چکیده
|
دانشآموزان هر کشوری، نسل آينده آن کشور را رقم ميزنند. از اينرو، هر کشوری ميتواند از راههای گوناگون، برنامه ها و تصميم گيريهای خود را برای دانشآموزان منتشر کند (رمزگذاری)؛ يعنی پيامهايی که از طريق متون درسی، مصوّبههای آموزشی و تصاوير کتابهای درسی به دانشآموزان منتقل ميشود، ميتواند از سوی دانش آموزان به روشهای مختلفی قرائت شود (رمزگشايی). در پژوهش حاضر، هدف، بررسی نابرابری نقشهای جنسيتی در ميان تصاوير کتب درسی است. در هر کشوری، گفتمانی خاص وجود دارد که همه اصول، قوانين، ارزشها و هنجارها از آن منبعث ميشود. کتب درسی يکی از ابزارهای لازم برای انتقال اين گفتمان به مخاطبان است. به همين منظور، تصاوير کتابهای درسی مقطع دبستان و راهنمايی ايران و سوريه با استفاده از تکنيک تحليل محتوا، مقايسه شده است. داده ها بيانگر آن است که حدود 60 درصد تصاوير مربوط به جنس مذکر و حدود 40 درصد آنها مربوط به جنس مؤنث است. جنس مؤنث بيشتر در سنين کودکی به تصوير کشيده شدهاست و در سنين بالاتر در نقش مادری، معلمی و پرستاری قرار گرفته اند؛ ولی جنس مذکر بيشتر در سنين جوانی نمايش داده شدهاند که عهدهدار مشاغل تخصصی، سخت، حرفه ای، توليدی و خدماتی هستند. با اين وصف، زنان با به دست آوردن قدرت توليد مادی ميتوانند با دنيای مردان رقابت کنند. هرچند در سالهای اخير حرکتهايی در جهت برابری جنسيتی صورت گرفته است؛ اما هنوز چرخه تحليل به طرف مردان سنگينی ميکند.
|