عنوان | بررسي برخي از عوامل اجتماعي مرتبط با فرهنگ مصرف در ميان زنان شهر يزد |
تعداد صفحات | 39 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) سال 16 پیاپی 61 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 271-233 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرهنگ مصرفی جامعه مصرفی زنان یزد عوامل اجتماعی دینداری سبک زندگی عوامل مرتبط یزد (شهرستان) الگوی مصرفی مصرف گرایی مصرف گرایی زنان گرایش به مد |
چکیده |
اين مطالعه كه با هدف بررسي ميزان عوامل مرتبط با فرهنگ مصرف در ميان زنان شهر يزد انجام شده، به لحاظ زماني مقطعي و به لحاظ روشي از نوع پيمايشي است. ابزار استفاده شده در اين پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده كه اعتبار آن از طريق محتوايي و پايايي آن از طريق آلفاي كرونباخ محاسبه شده است. جامعه ي آماري زنان 64-15ساله ي شهر يزد و روش نمونه گيري خوشه اي بوده است. داده هاي به دست آمده كه در بين 400 نفر از زنان شهر يزد كه به صورت تصادفي توزيع شده، از طريق برنامه spss تجزيه وتحليل شده است. يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد كه ميزان مصرف گرايي در ميان زنان شهر يزد 28/ 68 درصد و از حد متوسط پايين تر است. براساس آزمون هاي انجام شده ميزان مصرف گرايي با ميزان دينداري، سبك زندگي و مدگرايي رابطه ي معني داري داشته ولي با متغيرهاي سن، تاهل، اشتغال، درآمد، تحصيلات و نگرش به جنسيت اين رابطه معني دار نشده است. نتيجه تحليل رگرسيون نشان مي دهد كه سبك زندگي، دينداري و مدگرايي در مجموع 48 درصد از واريانس ميزان مصرف گرايي را تبيين مي كنند، سبك زندگي با مقدار بتاي برابر با 62/ 0 و 06/ 10 = t بيشترين ميزان واريانس مصرف گرايي را تبيين مي كند. |
کد مقاله | 20431 |
تعداد بازدید | 467 |
|