• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مطالعه بين نسلي الگوي مصرف كالاهاي فرهنگي در بين دختران و مادران شهر يزد
تعداد صفحات 43
نویسنده اکبر زارع شاه‌ آبادی - مریم طاهر
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) - شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده - علمی پژوهشی سال 16 پیاپی 61
تاریخ انتشار پائیز - 1392
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 231-189
زبان فارسی
کلید واژه نسل  سرمایه‌های فرهنگی  مصرف فرهنگی  سبک زندگی  یزد (شهرستان)  مصرف کالاهای فرهنگی  تفاوت نسلی  الگوی مصرفی  کالاهای فرهنگی  مطالعه بین نسلی  
چکیده به اذعان بسياري از صاحب نظران فرهنگي، با توجه به تحولات اجتماعي و افزايش سطح سواد در جامعه، انتظار مي رود متقاضيان كتاب، فيلم، مطبوعات و ساير فرآورده هاي فرهنگي افزايش يابند؛ لذا مصرف كالاهاي فرهنگي در حال حاضر يكي از مسائل مورد توجه برنامه ريزان فرهنگي كشور است. مطالعه حاضر در پي بررسي تفاوت مصرف كالاهاي فرهنگي در بين مادران و دختران شهر يزد و بررسي عوامل اجتماعي موثر در آن بر اساس نظريه هاي بورديو و اينگلهارت است. اين تحقيق با روش پيمايش مقطعي و با ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه از ميان زنان 75-15 ساله شهر يزد با استفاده از فرمول كوكران 384 نفر تعيين گرديد كه با روش نمونه گيري دومرحله اي، 192 مادر و 192 دختر مجرد آنها جهت تكميل پرسشنامه انتخاب شدند. نتايج نشان دهنده تفاوت بين مصرف كالاهاي فرهنگي در بين دختران و مادران مي باشد. نتايج تحليل رگرسيون نيز نشان از آن دارد كه دو متغير نسل و سرمايه فرهنگي، 14درصد از تغييرات مصرف فرهنگي پاسخ گويان را تبيين مي كند. در مجموع به نظر مي رسد مصرف فرهنگي مادران به الگوي فرهنگي ميانمايه- نخبه و مصرف فرهنگي دختران به الگوي فرهنگي ميانمايه- توده متمايل مي باشد.

کد مقاله 20430
تعداد بازدید 551

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397