عنوان | مطالعه بين نسلي الگوي مصرف كالاهاي فرهنگي در بين دختران و مادران شهر يزد |
تعداد صفحات | 43 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) سال 16 پیاپی 61 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 231-189 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نسل سرمایههای فرهنگی مصرف فرهنگی سبک زندگی یزد (شهرستان) مصرف کالاهای فرهنگی تفاوت نسلی الگوی مصرفی کالاهای فرهنگی مطالعه بین نسلی |
چکیده |
به اذعان بسياري از صاحب نظران فرهنگي، با توجه به تحولات اجتماعي و افزايش سطح سواد در جامعه، انتظار مي رود متقاضيان كتاب، فيلم، مطبوعات و ساير فرآورده هاي فرهنگي افزايش يابند؛ لذا مصرف كالاهاي فرهنگي در حال حاضر يكي از مسائل مورد توجه برنامه ريزان فرهنگي كشور است. مطالعه حاضر در پي بررسي تفاوت مصرف كالاهاي فرهنگي در بين مادران و دختران شهر يزد و بررسي عوامل اجتماعي موثر در آن بر اساس نظريه هاي بورديو و اينگلهارت است. اين تحقيق با روش پيمايش مقطعي و با ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه از ميان زنان 75-15 ساله شهر يزد با استفاده از فرمول كوكران 384 نفر تعيين گرديد كه با روش نمونه گيري دومرحله اي، 192 مادر و 192 دختر مجرد آنها جهت تكميل پرسشنامه انتخاب شدند. نتايج نشان دهنده تفاوت بين مصرف كالاهاي فرهنگي در بين دختران و مادران مي باشد. نتايج تحليل رگرسيون نيز نشان از آن دارد كه دو متغير نسل و سرمايه فرهنگي، 14درصد از تغييرات مصرف فرهنگي پاسخ گويان را تبيين مي كند. در مجموع به نظر مي رسد مصرف فرهنگي مادران به الگوي فرهنگي ميانمايه- نخبه و مصرف فرهنگي دختران به الگوي فرهنگي ميانمايه- توده متمايل مي باشد. |
کد مقاله | 20430 |
تعداد بازدید | 567 |
|