عنوان | بازنمايي تجربه زيسته والدين از چگونگي آموزش اخلاق جنسي به فرزندان خود |
تعداد صفحات | 30 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده سال 4 شماره 4 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 748-719 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تجربه زیسته اخلاق جنسی تربیت جنسی پدیدارشناسی تفسیری رویکرد پیوندی گسلی |
چکیده |
هدف: هدف از پژوهش کنونی بازنمایی تجربه زیسته والدین (در خانواده هاي طبقه متوسط و فرهیخته شهر سنندج) از چیستی و چگونگی آموزش اخلاق جنسی به فرزندانشان بوده است.\r\nروش: پژوهش، از گونه کیفی بوده و پدیدارشناسی، هم در جایگاه رویکرد و هم در جایگاه روش، توأمان، راهبر پژوهش بوده است. داده هاي پژوهش از راه مصاحبه نیمه سازمان یافتۀ چندمرحله اي به دست آمده و به روش آجاوي و هیگز مورد تحلیل قرار گرفته است.\r\nیافته ها: یافته ها نشان میدهند که تجربه والدین را در سه بعد شناختی و عملی و عاطفی میتوان بازسازي کرد که به ترتیب مؤلفه هاي درونی این سه بعد، ناآگاهی، اقتضایی بودن و دلهره است. به دیگر سخن، والدین هیچ آگاهی اي از چیستی تربیت جنسی و چگونگی آموزش اخلاق جنسی نداشته، رویکرد آنان در مواجهه با فرزندان، رویکردي اقتضایی است بدان معنا که هنگامی که درگیر مشکل میشوند به فکر اقدام میافتند. افزون بر این، هراس و دلهره اي فراگیر وجود والدین را دربرگرفته که سخت نگران فرزندان خود از نظر اخلاق جنسی هستند. در پایان راهکار پیشنهادي پژوهش براي والدین بهره گیري از راهبرد پیوندي- گسلیِ نرم است تا والدین متناسب با باورهاي دینی و فرهنگی خویش به کار آموزش اخلاق جنسی بپردازند. |
کد مقاله | 20415 |
تعداد بازدید | 514 |
|