عنوان
|
اثربخشي روش آموزشي حل مسئله اجتماعي در ارتقاء تعامل مادر كودک در مادران كودكان آهسته گام |
تعداد صفحات
|
27 |
نویسنده
|
سیفالله آقاجانی - غلامعلی افروز - محمد نریمانی - باقر غباری بناب - زینب محسنپور |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده سال 4 شماره 4 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
717-691 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مادران کودکان آهسته گام رابطه مادر کودک حل مسئله اجتماعی
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش آموزشی حل مسئلۀاجتماعی در ارتقاء تعامل مادر- کودك (پذیرش فرزند، بیش حمایت گري، سهل گیري، طرد فرزند) در مادران کودکان آهسته گام انجام شد.\r\nروش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردي و به لحاظ نحوه گردآوري اطلاعات از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیري با گروه کنترل بود. جامعه آماري پژوهش را کلیۀ مادران کودکان آهسته گام مدارس استثنایی شهر\r\nاردبیل در سال 1391 تشکیل میدادند، 48 نفر از مادران کودکان آهسته گام به صورت نمونه گیري در دسترس انتخاب شده و سپس در دو گروه جایگزین شدند. براي گروه آزمایش، آموزش حل مسئلۀ اجتماعی اعمال شد و گروه کنترل، هیچ\r\nنوع آموزشی دریافت نکردند. داده ها به روش اندازه گیري هاي مکرر مورد تحلیل قرار گرفت.\r\nیافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حل مسئلۀ اجتماعی در ارتقاء تعامل مادر-کودك مادران کودکان آهسته گام مؤثر بوده است و میانگین نمرات مادران گروه آزمایش نسبت به مادران گروه کنترل در پرسشنامه تعامل مادر-کودك افزایش\r\nیافته بود.\r\nنتیجه گیري: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که روش حل مسئلۀ اجتماعی براي کاهش مشکلات ناشی از داشتن کودك آهسته گام و به ویژه ارتقاء تعامل مادر- کودك مؤثر میباشد.
|