عنوان
|
مقايسه اثربخشي مداخلات خانواده محور، كودك محور و تركيبي بر ميزان نشانههاي ADHD در کودکان دارای این اختلال |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
مختار ملک پور - سمیرا هادی - سالار فرامرزی - روناک عشقی نوگورانی - امیر کشاورز |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده سال 4 شماره 4 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
672-653 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اختلال بیش فعالی کم توجهی مداخلات کودک محور مداخله والدمحور
|
چکیده
|
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه اثربخشی مداخلات خانواده محور، کودك محور و ترکیبی بر میزان نشانه هاي بیش فعالی- تکانشگري، در کودکان داراي اختلال بیش فعالی/ نقص توجه بود.\r\nروش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود که آزمودنی ها به روش تصادفی خوشه اي از میان دانش آموزان مقطع سوم مدارس شهر اصفهان انتخاب شدند و از میان آنها 60 نفرکه به وسیله روانشناس بالینی و روانپزشک مورد بررسی و تأیید علائم اختلال قرار گرفتند، به صورت تصادفی در چهار گروه 15 نفره، شامل 3 گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. ابزار گردآوري داده پرسشنامه کانرز بود و داده ها به وسیله تحلیل کواریانس و با استفاده از نرم افزار spss 16 مورد تحلیل قرار گرفت.\r\nیافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بین چهار گروه تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین نتایج آزمون توکی نشان داد کارآمدترین روش ها در کاهش نشانه هاي بیش فعالی- تکانشگري، روش ترکیبی (آموزش همزمان والدین و کودکان) و آموزش والدین بود.\r\nنتیجه گیري: از مؤثرترین شیوه هاي درمانی کاهش نشانه هاي بیش فعالی- تکانشگري در کودکان مبتلا به این اختلال، آموزش والدین و کودکان به صورت همزمان و مداخلات خانواده محور می باشد.
|