عنوان
|
مقايسه اثربخشي درمان شناختي رفتاري (CBT) با روان درماني بين فردي (IPT) بر افزايش رضايت زناشويي زنان باردار |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
علی قره داغی - عبدالله شفیع آبادی - بتول حسین رشیدی - کیومرث فرحبخش - معصومه اسمعیلی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده سال 4 شماره 4 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
605-583 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی بارداری زنان باردار روان درمانی بین فردی رویکرد شناختی رفتاری
|
چکیده
|
ﻫﺪف: ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪاي درﻣﺎن ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ رﻓﺘﺎري ﺑﺎ روان درﻣﺎﻧﯽ ﺑﯿﻦ ﻓﺮدي در اﻓﺰاﯾﺶ رﺿﺎﯾﺖ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ زﻧﺎن ﺑﺎردار ﺑﻮد. در دوره ﺑـﺎرداري ﺑـﻪ دﻟﯿـﻞ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻓﯿﺰﯾﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ و رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﯽ زﻧﺎن، راﺑﻄﻪ زوﺟﯿﻦ دﭼﺎر ﺗﻐﯿﯿﺮاﺗﯽ ﻣﯽﺷﻮد ﮐـﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺘﯽ ﻣﺎدر و ﻧﻮزاد، رﺿﺎﯾﺖ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ زوجﻫﺎ را ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮار ﻣﯽدﻫﺪ. روش: ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ زﻧﺎن ﺑﺎردار ﻣﺮاﺟﻌـﻪ ﮐﻨﻨـﺪه ﺑـﻪ ﻣﺮﮐـﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺑﺎروري وﻟﯿﻌﺼﺮ (ﻋﺞ) ﺑﻮدﻧﺪ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻧﺘﺨـﺎب ﻧﻤﻮﻧـﻪ، از روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮي در دﺳﺘﺮس اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﺗﻌﺪاد 36 ﻧﻔﺮ ﺑﻮدﻧﺪ ﮐـﻪ ﺑـﻪ ﺻـﻮرت ﺗﺼـﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب و در 3 ﮔﺮوه 12 ﻧﻔﺮه (IPT ،CBTو ﮔﺮوه ﮐﻨﺘـﺮل) ﮔﻤـﺎرش ﺷـﺪﻧﺪ. ﮔـﺮوه IPT و ﮔﺮوه CBT در 8 ﺟﻠﺴﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻫﻔﺘﮕﯽ اﺟﺮا ﺷﺪ، اﻣﺎ ﺑـﺮاي ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل آﻣﻮزﺷﯽ اراﺋﻪ ﻧﺸﺪ. ﺟﻬـﺖ ﺟﻤـﻊ آوري اﻃﻼﻋـﺎت از ﭘﺮﺳﺸـﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﺨﺼـﺎت دﻣﻮﮔﺮاﻓﯿﮏ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ رﺿﺎﯾﺖ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ (ENRICH ) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. \r\nﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﻣﻘﺪار f ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه ﺑﺮاي ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﺮوهﻫﺎ ( F= 18/26) در ﺳﻄﺢ 1 درﺻﺪ ﻣﻌﻨﯽدار اﺳﺖ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ، ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮارﯾﺎﻧﺲ دال ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ 3 ﮔﺮوه در ﻧﻤﺮات ﭘﺲآزﻣﻮن ﺑﻌﺪ از ﺗﻌﺪﯾﻞ ﻧﻤﺮات ﭘﯿﺶآزﻣﻮن ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽداري وﺟﻮد دارد. ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ آزﻣﻮن ﺗﻌﻘﯿﺒﯽ ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ دو روش آﻣﻮزﺷﯽ CBT و IPT ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽداري در ﻧﻤﺮات ﭘﺲ آزﻣﻮن وﺟﻮد ﻧﺪارد. اﻣﺎ ﻫﺮ دو روش آﻣﻮزﺷﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل از ﻧﻈﺮ آﻣﺎري در ﻧﻤﺮات ﭘﺲ آزﻣﻮن رﺿﺎﯾﺖ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻌﻨﯽداري داﺷﺘﻨﺪ. \r\nﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮي: از اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﭼﻨﯿﻦ ﺑﺮﻣﯽآﯾﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ دو روش ﺑﻪ رﻏﻢ ﺗﻔﺎوتﻫﺎﯾﯽ در ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻓﻠﺴﻔﯽ و ﻧﻈﺮي ﺧﻮﯾﺶ، در ﻋﻤﻞ ﻣﺸﺎوره ﺑﺮ روي زﻧﺎن ﺑﺎردار ﺑﺮاي اﻓﺰاﯾﺶ رﺿﺎﯾﺖ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ ﭼﻨﺪان ﻣﺘﻔﺎوت از ﻫﻢ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ، اﻣﺎ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﻌﻨﯽ داري در ﻧﻤﺮات رﺿﺎﯾﺖ زﻧﺎﺷﻮﯾﯽ اﯾﺠﺎد ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.
|