• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارتقای سلامت روان و کیفیت زندگی از طریق برنامه آموزش تاب‌آوری برای مادران کودکان دارای اختلال یادگیری
تعداد صفحات 26
نویسنده خدامراد مؤمنی - پرستو ابراهیمی - سیمین حسینیان
مشخصات نشریه فصلنامه فرهنگي تربيتي زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) - مركز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) - علمی پژوهشی سال 8 پیاپی 26
تاریخ انتشار بهار - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 64-39
زبان فارسی
کلید واژه اختلال یادگیری  کیفیت زندگی  سلامت روانی  ارتقاء سلامت روان  آموزش تاب‌آوری  تاب‌آوری  
چکیده پژوهش حاضر با هدف اثر­بخشی آموزش تاب­آوری بر ارتقای کیفیت زندگی و سلامت روان مادران کودکان دارای اختلال یادگیری شهرستان بهشهر در سال 91 انجام شد. روش تحقیق، آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل و آزمون پیگیری بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی، نمونه­ای با حجم 50 نفر از میان مادرانی که در مرکز اختلال­های یادگیری در سطح مدارس شهرستان بهشهر بودند، انتخاب شد که نیمی از آن‌ها در گروه آزمایش و نیمی دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورداستفاده عبارت‌اند از: پرسشنامه‌ تاب­آوري 25 سؤالی كانر و ديويدسون (2003)، پرسشنامه سلامت روان 28 سؤالی گلدبرگ (1972) و پرسشنامه کیفیت زندگی 36 سؤالی ویر و شربورن (1992). داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در سطح معنا­داری (p < 0.01) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نشان دادند که میانگین کیفیت زندگی و سلامت روان مادرانی که تحت آموزش قرار گرفتند، از مادرانی که تحت این آموزش قرار نگرفتند، در پس­آزمون و آزمون پیگیری بیشتر بود. نتایج نشان داد که برنامه آموزش تاب­آوری بر ارتقای کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اختلال یادگیری، اثرگذاراست و نیز برنامه آموزش تاب­آوری بر ارتقای سلامت روان مادران کودکان دارای اختلال یادگیری اثر معنی­داری دارد. لذا استفاده از این برنامه برای مادران کودکان دارای اختلال یادگیری توصیه می­شود.

کد مقاله 20374
تعداد بازدید 543

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397