عنوان
|
سفر قهرمان مؤنث در سه فیلمنامه از بهرام بیضایی: مطالعه تطبیقی سه فیلمنامه سگکشی، اشغال، و حقایق درباره لیلا دختر ادریس در چارچوب نظریه مورین مرداک |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
بهروز محمودی بختیاری - فرشید کردمافی - نرگس فرشی جلالی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
166-149 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
ادبیات نمایشی ایران قهرمان زن بررسی تطبیقی فیلمنامهها بهرام بیضایی اشغال (فیلمنامه) حقایق درباره لیلا دختر ادریس (فیلمنامه) سگکشی (فیلمنامه) مورین مرداک
|
چکیده
|
بهرام بیضایی را میتوان از دهۀ چهل تاکنون در زمرۀ معدود نویسندگان صاحبسبکی منحصر به خود دانست که نامش بیش از هر چیز با نمایشنامه و فیلمنامه پیوند خورده است. این پژوهش در چارچوب نظری «الگوی سفر قهرمان مؤنث» مورین مرداک به بررسی سه فیلمنامۀ سگکشی، اشغالل، و حقایق ىرباره لیلا ىختر اىریس میپردازد. نظریۀ مرداک نگاهی نو به مدل جوزف کمبل برای سفر اسطورهای قهرمان به شمار میآید که در آن سفر قهرمان مؤنث شامل ده مرحلة گسستن از دنیای زنانه، همذاتپنداری با مردان، جادۀ آزمونها، موفقیت خیالی، «نه!» گفتن زن قوی، تشرف و برخورد با الهه، میل شدید به پیوند دوباره با هویت زنانه، علاج شکاف میان مادر و دختر، یافتن مردِ درون، و ورای ثنویت است. پژوهش حاضر با بررسی سیر رخدادها در سه فیلمنامۀ بیضایی و بهرهگیری از جملات شخصیتها به بررسی تطبیقی سیر تحول شخصیتی زنان در این آثار میپردازد و نشان میدهد که امکان انطباق ساختاری این سه اثر بر الگوی مذکور وجود دارد.
|