عنوان
|
رابطه تعارض والد نوجوان، تابآوری با مشکلات روانشناختی نوجوانان مقطع دوم و سوم راهنمايی در مناطق چهارگانه آموزش و پرورش شهر شيراز |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
الهه اسدی - حجت الله جاویدی - نوشاد قاسمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات روانشناختی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 41 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
96-75 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مشکلات روانشناختی شیراز تعارض والد نوجوان تابآوری
|
چکیده
|
اين پژوهش با هدف بررسی رابطۀ بين تعارض والد– نوجوان، تابآوری با مشکلات روانشناختی نوجوانان مقطع دوم و سوم راهنمايی مناطق چهارگانۀ شهر شيراز انجام شد و مطالعۀ توصيفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری کليۀ دانشآموزان دختر و پسر مقطع راهنمايی مناطق چهارگانۀ آموزش و پرورش شهر شيراز را شامل میشد که در سال تحصيلي92-91 و در پايههای دوم و سوم راهنمايی مشغول به تحصيل بودند. به همين منظور 400 نفراز دانشآموزان (190 دختر – 210 پسر) سال دوم و سوم راهنمايی به روش نمونهگيری خوشهای مرحلهای از نواحی چهارگانۀ آموزش و پرورش شيراز به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ افسردگی، اضطراب و استرس DASS لاويبوند و لاويبوند 1995، پرسشنامۀ تاکتيکهای تعارض موری اشتراس1990، فرم تعارض با والدين و پرسشنامۀ تابآوری کانر و ديويدسون2003استفاده شد. دادهها نيز با روش آماری همبستگی پيرسون و تحليل رگرسيون چندگانه(گام به گام) تحليل شدند. يافتهها نشان داد که بين تعارض والد- نوجوان و مشکلات روانشناختی رابطۀ معناداری وجود دارد. همچنين بين مؤلّفههای تعارض والد-نوجوان و مؤلّفههای مشکلات روانشناختی رابطۀ معناداری وجود دارد. براساس نتايج تحليل رگرسيون گام به گام مؤلّفههای تعارض والد- نوجوان میتواند مشکلات روانشناختی را پيشبينی کند و استدلال میتواند تابآوری را پيشبينی کند. بنابراين، هر چه تعارض والد– نوجوان بيشتر شود، مشکلات روانشناختی نوجوانان بيشتر میشود و تابآوری بالاتر مشکلات روانشناختی کمتری را به دنبال دارد.
|