• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پيش‌ بينی تاب‌آوری تحصيلی و هيجانی بر مبنای عوامل روان‌شناختی، خانوادگی‌ و اجتماعی: مقايسه نيمرخ پيش‌ بينی ابعاد تاب‌آوری هيجانی و تحصيلی
تعداد صفحات 26
نویسنده زهرا هاشمی - بهرام جوکار
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات روانشناختی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 40
تاریخ انتشار زمستان - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 162-137
زبان فارسی
کلید واژه دلبستگی  عوامل اجتماعی  راهبردهای مقابله‌ای  پیش‌ بینی  عوامل خانوادگی  عوامل روان‌شناختی  تاب‌‌آوري هيجاني  تنظیم شناختی هیجان  تاب‌آوری  تاب‌آوری تحصیلی  جو تعاملی معلم دانش‌آموز  
چکیده پژوهش حاضر با رويکردی سيستمی و شناختی-اجتماعی، نيمرخ پيش‌بينی افراد تاب‌آور تحصيلی و هيجانی را در عوامل خانوادگی، تحصيلی و روان‌شناختی بررسی و مقايسه کرده است. شرکت کنندگان پژوهش دانش‌آموزان کلاس‌های دوم دبيرستان بودند که به شکل هدفمند از ميان نواحی 3 و 4 آموزش و پرورش شهرستان شيراز انتخاب شدند که به نظر می‌رسيد در شرايط اقتصادی- اجتماعی پايين‌تری بودند. از مجموع 846 آزمودنی در اين نمونه آماری، 137 نفر به عنوان تاب‌آور تحصيلی و 146 نفر به عنوان تاب‌آور هيجانی و 28 نفر نيز به عنوان تاب‌آور تحصيلی و هيجانی شناسايی شدند. برای اندازه‌گيری متغيرهای پژوهش از مقياس‌های دلبستگی به والدين و همسالان آرمسدن و گرينبرگ، جوّ تعاملی معلم-دانش‌آموز، مقياس راهبردهای مقابله‌ای سندلر و همکاران، پرسشنامه تنظيم شناختی عاطفی گارنفسکای و کراجی، مقياس بهزيستی روانی کلی و پيترسون، افسردگی کودکان کواکس و بک، و مقياس تاب‌آوری تحصيلی مارتين استفاده شد. نتايج تحليل افتراقی توصيفی نشان ميدهد متغيرهايی که بيش‌ترين سهم را در تمايز ميان گروه‌های تاب‌آور تحصيلی و غير تاب‌آور تحصيلی داشته‌اند به‌ترتيب عبارت هستند از: راهبرد مقابله‌ای فعال، درگيری، تنظيم شناختی مثبت هيجانات و ساختار. در حاليکه بيش‌ترين قدرت تفکيک گروه‌های تاب‌آور هيجانی و غير تاب‌آور هيجانی به ترتيب مربوط به متغيرهای دلبستگی به والدين، تنظيم شناختی منفی هيجانات، ساختار، حمايت‌های خود استقلالی، درگيری و راهبرد مقابله‌ای اجتنابی است. همان‌گونه که نتايج نشان می‌دهد نيمرخ پيش‌بينی متفاوت گروه‌های تاب‌آور تحصيلی و هيجانی شواهدی را مبنی بر ماهيت چند بعدی بودن سازه تاب‌آوری فراهم می‌آورد. نتايج حاصل از تحليل افتراقی پيش‌بينی کننده نشان می‌دهد که تابع تاب‌آور هيجانی در 7/93% از موارد و تابع تاب‌آور تحصيلی در 4/92% قادر به تشخيص صحيح افراد تاب‌آور است.

کد مقاله 20357
تعداد بازدید 484

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397