ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسأله بر سازگاری دختران نوجوان ناسازگار
تعداد صفحات 18
نویسنده عصمت دانش - نرگس سلیمی نیا - حوا فلاحتی - لیلا سابقی - مینا شمشیری
مشخصات نشریه فصلنامه روان‌شناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 8 شماره 2 پیاپی 30
تاریخ انتشار تابستان - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 40-23
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  ناسازگاری  آموزش گروهی  آموزش مهارت حل مسئله  
چکیده هدف: هدف پژوهش تعیین میزان اثر‌بخشی آموزش گروهی مهارت حل مسأله بر افزایش سطح کلی سازگاری و مولفه‌های آن در دانش‌آموزان دختر ناسازگار بود.\r\nروش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون، گروه گواه و پیگیری دو ماهه و جامعه‌آماری 1973 دانش‌آموز دختر 15 تا 18 ساله مقطع متوسطه شهرستان آبیک در سال تحصیلی 92ـ1391 بود که با مراجعه به پرونده تربیتی‌ آن‌ها 186 نفر و از بین آنها 60 نفر به صورت تصادفی انتخاب و پس همتا‌سازی در دو گروه 30 نفر ی آزمایش و گواه جایگزین و پرسشنامه سازگاری دانش‌آموزان سین‌ها و سبنگ 1993 توسط آن‌ها تکمیل شد. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای هفته‌ای یک جلسه آموزش گروهی مهارت‌های حل مسأله را دریافت کرد. داده‌ها با تحلیل کوواریانس و اندازه‌گیری مکرر تحلیل شد.\r\nیافته‌ها: نتایج حاکی از تأثیر آموزش مهارت حل مسأله در افزایش سازگاری کلی و سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی دانش‌آموزان گروه آزمایشی و نیز تأثیر آموزش بعد از دو ماه در دوره‌ پیگیری در مقایسه با گروه گواه بود.\r\nنتیجه‌گیری: چون نوجوانی، خود با ناسازگاری‌هایی همراه است، طبق نتایج این پژوهش می‌توان از آموزش حل مسأله به عنوان روشی مؤثر جهت ایجاد سازگاری کلی، عاطفی، اجتماعی، تحصیلی نوجوانان بهره‌مند شد.


لینک دریافت مقاله


http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1033051

کد مقاله 20345
تعداد بازدید 572

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397