عنوان
|
اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسأله بر سازگاری دختران نوجوان ناسازگار |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
عصمت دانش - نرگس سلیمی نیا - حوا فلاحتی - لیلا سابقی - مینا شمشیری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 8 شماره 2 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
40-23 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران نوجوان ناسازگاری آموزش گروهی آموزش مهارت حل مسئله
|
چکیده
|
هدف: هدف پژوهش تعیین میزان اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسأله بر افزایش سطح کلی سازگاری و مولفههای آن در دانشآموزان دختر ناسازگار بود.\r\nروش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون، گروه گواه و پیگیری دو ماهه و جامعهآماری 1973 دانشآموز دختر 15 تا 18 ساله مقطع متوسطه شهرستان آبیک در سال تحصیلی 92ـ1391 بود که با مراجعه به پرونده تربیتی آنها 186 نفر و از بین آنها 60 نفر به صورت تصادفی انتخاب و پس همتاسازی در دو گروه 30 نفر ی آزمایش و گواه جایگزین و پرسشنامه سازگاری دانشآموزان سینها و سبنگ 1993 توسط آنها تکمیل شد. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای هفتهای یک جلسه آموزش گروهی مهارتهای حل مسأله را دریافت کرد. دادهها با تحلیل کوواریانس و اندازهگیری مکرر تحلیل شد.\r\nیافتهها: نتایج حاکی از تأثیر آموزش مهارت حل مسأله در افزایش سازگاری کلی و سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی دانشآموزان گروه آزمایشی و نیز تأثیر آموزش بعد از دو ماه در دوره پیگیری در مقایسه با گروه گواه بود.\r\nنتیجهگیری: چون نوجوانی، خود با ناسازگاریهایی همراه است، طبق نتایج این پژوهش میتوان از آموزش حل مسأله به عنوان روشی مؤثر جهت ایجاد سازگاری کلی، عاطفی، اجتماعی، تحصیلی نوجوانان بهرهمند شد.
|
لینک دریافت مقاله
|
http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1033051
|