ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش گروهی مفاهیم رویکرد سیستمی بوئن بر تمایزیافتگی مادران
تعداد صفحات 17
نویسنده مهدیه هاشمی - علی زاده محمدی - جمشید جراره
مشخصات نشریه فصلنامه روان‌شناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 8 شماره 1 پیاپی 29
تاریخ انتشار بهار - 1393
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 45-29
زبان فارسی
کلید واژه مادران  تمایزیافتگی  آموزش گروهی  رویکرد بوئن  
چکیده هدف: هدف پژوهش تعیین میزان اثر‌بخشی آموزش گروهی مفاهیم رویکرد سیستمی بوئن بر تمایز‌یافتگی مادران بود.\r\nروش: روش پژوهش شبه آزمایشی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون، و پیگیری 2 ماهه و جامعه آماری 430 مادر ساکن در شهرک فجر در سال 1391 بود. از این تعداد، مدیر شهرک از 150 مادر که معیار‌های این پژوهش را داشتند دعوت کرد که در سالن همایش حضور یابند. سپس اسامی مادران مایل به همکاری، داخل کیسه ریخته و 30 مادر از طریق قرعه‌کشی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفر آزمایش و گواه جایگزین شد. ابزار پژوهش پرسشنامه تمایز‌یافتگی اسکورون 2003 بود و مداخله در 17 جلسه، هر جلسه 90 دقیقه در هفته یک‌بار اجرا شد.\r\nیافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش مفاهیم رویکرد سیستمی بوئن بر نمره کلی تمایز‌یافتگی، واکنش‌پذیری هیجانی، گریزعاطفی، هم‌آمیختگی عاطفی با دیگران، تاثیر داشته ولی بر خرده مقیاس جایگاه من تأثیری نداشته است. نتایج داده‌ها بعد از دو ماه در همه خرده مقیاس‌ها تفاوت معنی‌دار با گروه گواه و پایداری اثر آموزش در گروه آزمایش را نشان داد.\r\nنتیجه‌گیری: چون آموزش تمایز‌یافتگی می‌تواند به استقلال فرزندان و رضایت خانوادگی زوج‌ها کمک کند، پیشنهاد می‌شود از رویکرد سیستمی بوئن به عنوان رویکردی اثر‌بخش در افزایش میزان تمایز‌یافتگی مادران و موارد مشابه استفاده شود.


لینک دریافت مقاله


http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1033039

کد مقاله 20342
تعداد بازدید 492

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397