عنوان | اثربخشي آموزش مديريت والدين بر مشكلات رفتاري كودكان مبتلا به اختلال بيش فعالي كم توجهي |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 9 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 157-138 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مشکلات رفتاری کودکان اختلال بیش فعالی کم توجهی اختلالات رفتاری آموزش مدیریت والدین |
چکیده |
هدف از انجام این پژوهش، تعیین اثربخش آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی و کمتوجهی بود. طرح تحقیقی نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و به این منظور 832 دانشآموش پایه پنجم ابتدایی از مناطق تحصیلی 1، 3 و 4 شهر تبریز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و آزمون کانرز (فرم معلم) همراه با مصاحبه بالین، برای تشخیص کودکان بیش فعال و کمتوجه اجرا گردید. آزمودنیهای این پژوهش 40 نفر از کودکان ADHD که براساس مقیاس کانرز تشخیص داده شده بود، شامل میشد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای کانرز والدین و آزمون خشم کودکان استفاده شد که والدین و دانشآموزان (نمونههای انتخاب شده) آنها را در مراحل قبل و بعد از درمان تکمیل کردند. آزمودنیها به صورت تصادفی در دو گروه آموزش والدین و گروه گواه (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. مطالب مورد نیاز در 8 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. دادههای به دست آمده به روش تحلیل چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت والدین بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان دارای ADHD تأثیر معنیدار (P < 0/05) دارد. با توجه به نتایج این مطالعه، روش آموزش مدیریت والدین یکی از کارآمدترین روشهای درمانی بوده و در کاهش تکانشگری، کمتوجهی، اضطراب و پرخاشگری بدنی در کودکان دارای اختلال بیشفعالی و کمتوجهی مؤثر است. |
کد مقاله | 20332 |
تعداد بازدید | 353 |
|