• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی مقايسه‌ای تأثير دو روش آموزشی سخنرانی و بسته آموزشی بر خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر 9-12 ساله در ارتباط با بهداشت بلوغ
تعداد صفحات 12
نویسنده محبوبه حیدری - ماندانا میرمحمدعلی ئی - زهره خاکبازان - محمود محمودی مجد آبادی فراهانی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش پرستاری ایران - انجمن علمي پرستاري ايران - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 36
تاریخ انتشار بهار - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 12-1
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  سخنرانی  روش‌ آموزشی  خودکارآمدی  بهداشت بلوغ  بسته آموزشی  
چکیده مقدمه: نوجوانان در دوران بلوغ با بسياری از تغييرات جسمی و تحولات روانی مواجه هستند. عدم توجه به مسائل دوران بلوغ دختران، ممکن است در آينده تأثير منفی بر سلامت روانی و خودکارآمدی آنها داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف مقايسه تأثير دو روش آموزشی سخنرانی و بسته آموزشی بر خودکارآمدی دانش آموزان دختر 9-12 ساله در مدارس ابتدايی استان البرز انجام شد. روش: مطالعه حاضر يک کارآزمايی بالينی تصادفی شده است، که روي270 دانش آموز دختر9-12 ساله مدارس ابتدايی، که سابقه شرکت در برنامه های آموزشی بهداشت بلوغ را نداشتند، در سال 1392 انجام گرفته است. دانش آموزان به سه گروه 90 نفره (2 گروه مداخله و 1 گروه کنترل) تقسيم شدند. در گروه آزمون اول، ارائه سخنرانی آموزش بهداشت بلوغ و در گروه آزمون دوم، ارائه بسته آموزشی بهداشت بلوغ انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر بود. برای تجزيه و تحليل و مقايسه داده ها در سه گروه از آزمون های آماری کای اسکوئر، فيشر، تی تست، آناليز واريانس يک طرفه و توکی استفاده شد. يافته ها: مقايسه اختلاف ميانگين نمرات خودکارآمدی قبل و بعد از آموزش (اثر آموزش) نسبت به گروه کنترل در هر دو گروه مداخله اختلاف آماری معنادار (0/001 > P) نشان داد. اختلاف ميانگين نمرات خودکارآمدی قبل و بعد از آموزش در گروه بسته آموزشی نيز بيشتر از گروه سخنرانی بوده و از نظر آماری اختلاف معناداری را نشان داد (0/001 > P). نتيجه گيری: مقايسه ميانگين تفاضل نمرات در دو گروه، حاکی از مؤثرتر بودن بسته آموزشی در افزايش ميانگين نمرات خودکارآمدی بوده است. ارائه بسته آموزشی بهداشت بلوغ به عنوان يک روش آموزشی مؤثر در جهت افزايش خودکارآمدی دانش آموزان دختر پيشنهاد می گردد.

کد مقاله 20324
تعداد بازدید 440

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397