عنوان
|
بررسی و مقايسه مشارکت اجتماعی والدين نوجوانان بزهکار و نوجوانان عادی در امور مدرسه |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
علی هاشمیانفر - علیرضا اکبرزاده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات جامعهشناختی جوانان (جامعهشناسي مطالعات جوانان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل - علمی پژوهشی سال 5 پیاپی 15 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
180-157 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مشارکت اجتماعی بزهکاری بزهکاری نوجوانان مدرسه نوجوانان عادی مشارکت تربیتی مشارکت پرورشی مشارکت آموزشی
|
چکیده
|
اين مطالعه با هدف بررسی و مقايسه مشارکت اجتماعی والدين نوجوانان بزهکار و نوجوانان عادی در شهر تهران انجام شده است. درتحقيق حاضر مشارکت اجتماعی والدين، در دو بعد مشارکت تربيتی – پرورشی و آموزشی والدين در امور مدرسه فرزندان مورد بررسی قرار گرفته و نظريه کنترل اجتماعی هيرشی به عنوان چارچوب نظری تحقيق انتخاب شده و فرضيههای تحقيق نيز بر اساس چارچوب نظری تدوين شده است. روش انجام تحقيق به روش پيمايشی بوده و برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقيق را کليه دانش آموزان پسر 15-18 سال مقطع دبيرستان مناطق 15 و 4 شهر تهران و نيز کليه پسران مرتکب به بزه سرقت در کانون اصلاح و تربيت شهر تهران تشکيل داده اند. برای تعيين حجم نمونه از روش نمونه گيری خوشهای و تصادفی ساده استفاده شده و حجم نمونه تحقيق را 120 نفر شامل 60 نفر نوجوان بزهکار و 60 نفر نوجوان غير بزهکار تشکيل دادهاست. برای سنجش قابليت اعتماد گويهها در پرسشنامه از ضريب آلفای کرونباخ و برای سنجش اعتبار گويهها علاوه بر اعتبار صوری از تحليل عامل استفاده شدهاست. برای تجزيه و تحليل دادهها علاوه بر جداول توزيع فراوانی، از آزمونهايT و آزمون لوين برای آزمون معناداری تفاوت ميانگينهای دو گروه استفاده شدهاست. نتايج حاصل از تحقيق در نمونه مورد بررسی نشان دادهاست که در زمينه مشارکت تربيتی- پرورشی والدين براساس قيود اجتماعی نظريه هيرشی، بين دلبستگی به خانواده و باور به هنجارهای اجتماعی نوجوانان بزهکار و نوجوانان غير بزهکار تفاوت معنادار وجود دارد. اما در زمينه تعهد به اهداف مدرسه بين نوجوانان بزهکار و نوجوانان غير بزهکار تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنين نتايج تحقيق در زمينه مشارکتآموزشی والدين نيز بيانگر آن است که ميانگين درگير بودن در امور آموزشی و فوق برنامه مدرسه در بين نوجوانان غير بزهکار بيشتر از نوجوانان بزهکار است و اين تفاوت معنیداری است.
|