عنوان | رابطه سرمایه فرهنگی و گرایش جوانان به مد (تفاوت بین دختران و پسران) |
تعداد صفحات | 35 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم اجتماعی - دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی پیاپی 66 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 35-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران سرمایههای فرهنگی پسران گرایش به مد نیاز به کسب منزلت |
چکیده |
هدف این تحقیق شناخت رابطه بین سرمایه¬فرهنگی و ابعاد آن و گرایش به مد است و این که دختران و پسران از این لحاظ چه تفاوتی با هم دارند؟ برای پاسخ به این سوال جوانان شهر شیراز به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. در ابتدا با انجام مصاحبه اکتشافی اطلاعاتی به دست آمد، سپس با نمونه¬گیری سهمیه¬ای و با استفاده از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه، اطلاعات مورد نیاز از 435 نفر از جوانان گرفته شد. متغیرهای مستقل این تحقیق از نظریههای فمینیسم رادیکال، بوردیو و وبلن گرفته شد. بنابر نظریه فمینیسم رادیکال، بین زنان و مردان از لحاظ گرایش به مد تفاوت وجود دارد؛ یعنی زنان بیش از مردان به مد گرایش دارند. در نمونه این تحقیق دختران و پسران در میزان گرایش به مد با هم تفاوت معناداری نداشتند و این فرضیه اثبات نشد. بنابر نظریه وبلن، میزان نیاز به کسب منزلت و میزان گرایش به مد با¬هم رابطه مثبتی دارند. در نمونه این تحقیق نیاز به کسب منزلت و گرایش به مد رابطه¬ای با¬هم نداشتند. مطابق با نظریه بوردیو، بین میزان سرمایه¬فرهنگی و میزان گرایش به مد رابطه معکوسی وجود دارد؛ در این تحقیق، دو بعد از سرمایه¬فرهنگی یعنی سرمایه فرهنگی تجسم¬یافته و نهادینه ¬شده با گرایش جوانان به مد رابطه مستقیمی را نشان داد. |
کد مقاله | 20311 |
تعداد بازدید | 628 |
|