عنوان | رابطه شیوههای فرزندپروری، دینداری و هوش هیجانی با آمادگی به اعتیاد در دانشآموزان دبیرستانی |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) سال 17 شماره 2 |
تاریخ انتشار | اسفند و فروردین - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 80-74 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اعتیاد هوش هیجانی دینداری دانشآموزان دبیرستانی سبک فرزندپروری |
چکیده |
مقدمه هدف این پژوهش بررسی رابطهی بین شیوه های فرزندپروری سهل گیر، مستبد و قاطع، هوش هیجانی و دینداری با آمادگی به اعتیاد در دانش آموزان دبیرستانهای شهر اهواز بود. \r\nروش کار: نمونه ی این پژوهش همبستگی شامل 262 نفر از دانش آموزان دبیرستانهای شهر اهواز میباشد که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه ی \r\nشیوه های فرزندپروری بامریند، مقیاس دینداری آرین، هوش هیجانی شاته و مقیاس آمادگی به اعتیاد زرگر میباشد. دادهها با آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون، تحلیل شدند. \r\nیافته ها: نتایج نشان داد که بین شیوه های فرزندپروری سهل گیر، مستبد و قاطع، هوش هیجانی و دینداری با آمادگی فعال به اعتیاد و بین روش مستبد، دینداری و هوش هیجانی با آمادگی منفعل برای اعتیاد، ، رابطه ی معنی دار وجود دارد (001/0 = P). همچنین بین روش سهل گیر و قاطع با آمادگی منفعل برای اعتیاد، ارتباطی مشاهده نشد. تجزیه و تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین متغیرهای پژوهش به ترتیب دینداری، روش سهلگیر، هوش هیجانی، روش مستبد و روش قاطع، پیشبینی کننده های معنیداری برای آمادگی فعال برای اعتیاد میباشند و حدود 39 درصد از واریانس آن را تبیین میکند. به علاوه، روش مستبد و دینداری، پیشبینی کننده های معنی داری برای آمادگی منفعل برای اعتیاد میباشند و حدود 11 درصد از واریانس آن را تبیین میکند. \r\nنتیجه گیری: به نظر میرسد که شیوه ی فرزندپروری قاطع، دینداری و هوش هیجانی در کاهش آمادگی به اعتیاد در دانش آموزان، موثر است. |
کد مقاله | 20292 |
تعداد بازدید | 611 |
|