عنوان
|
اثر آموزش برنامه زايمان و فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب بارداری و رضايت زناشويی زنان باردار |
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
مهناز سربندی فراهانی - شهرام محمدخانی - علیرضا مرادی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم رفتاری - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله «عج» - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 30 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
381-375 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی فرزندپروری زنان باردار زایمان ذهن آگاهی آموزش اضطراب بارداری
|
چکیده
|
مقدمه: از اوايل بارداري تا دوره پس از زايمان، تغييرات زيادي به طور همزمان در سطح بيولوژيكي، اجتماعي و رواني رخ مي دهد،نحوه سازگاري با اين تغييرات مي تواند زنان و حتي مردان را در معرض خطر مشكلات روان شناختي قرار دهد. پژوهش حاضر به منظور ارزيابي اثر آموزش برنامه زايمان و فرزندپروري مبتني بر ذهن آگاهي بر اضطراب بارداري و رضايت زناشويي زنان باردار صورت گرفت. \r\nروش: اين پژوهش، از نوع مطالعه شبه آزمايشي بود، جامعه هدف(آماري)، كليه زنان بارداري بود كه در اواخر سه ماهه دوم و يا در اوايل سه ماهه سوم بارداري بهسر مي بردند و طبق معيار پرسش نامه اضطراب بارداري، داراي اضطراب بارداري بودند. بعد از نمونه گيري در دسترس، افراد به صورت تصادفي در دو گروه آزمايشي و گواه گمارده شدند كه گروه آزمايشي به عنوان گروهي بود كه در آن، شركت-كنندگان به مدت نه جلسه تحت آموزش برنامه زايمان و فرزندپروري مبتني بر ذهن آگاهي قرار گرفتندو در گروه گواه هيچ گونه آموزش روان شناختي صورت نگرفت و افراد صرفاً در فرآيند عادي مراقبت هاي دوران بارداري مركز زنان و زايمان قرار داشتند. هر دو گروهقبل از شروع برنامه، پرسش نامه اضطراب بارداري را پر كردند و بعد از داشتن معيارهاي شركت در اين پژوهش و قرار گرفتن در گروه هاي مربوطه، پرسش نامه هاي مرتبط با متغيرهاي پژوهش را تكميل كردند و پس از پايان كلاس ها نيز دوباره پرسش نامه ها توسط تمام شركت-كنندگان در پژوهش، اعم از گروه آزمايشي و گواه، تكميل شد و نتايج به دست آمده توسط شاخص تحليل كوواريانس، مورد تحليل قرار گرفت. \r\nنتايج: نتايج نشان داد برنامه زايمان و فرزندپروري مبتني بر ذهن آگاهي توانست تفاوت معناداري را در پيش آزمون و پس آزمون متغير اضطراب بارداري و رضايت زناشويي ايجاد كند. به نظر مي رسد اين برنامه در ايجاد روايط مناسب بين زوج ها، مديريت هيجانات سخت و ايجاد انعطاف بيشتر در برخورد با شرايط استرس زا نقش داشته باشد. اگرچه اين مهارت ها براي بارداري، زايمان و فرزندپروري به كار گرفته شد ولي مي تواند به دوره فرزندپروري و حتي سرتاسر زندگي انتقال يابد. \r\nنتيجه گيري: با توجه به سودمندي اوليه اين برنامه در اين پژوهش و چالش هاي رواني، زيستي و اجتماعي مرتبط با بارداري و زايمان و توجه نسبتاً كمي كه به برنامه هاي پيشگيرانه در استرس و مسائل شناختي/رفتاري دوران بارداري و تاثير بلندمدت آن بر جنين و كودك وجود دارد، وزارت بهداشت مي تواند براي پيش گيري از مسائلي كه در دوران بارداري و بعد از آن براي مادر و نوزاد رخ مي دهد، از اين برنامه استفاده كند.
|