عنوان
|
بررسي اثربخشي آموزش تفکیک خويشتن بر احساس غربت در دانشجويان دختر |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
حسین امیری طلب - احمد اعتمادی - حسین سلیمی بجستانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی - پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها سال 4 شماره 3 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
450-435 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشجویان دختر دختران احساس غربت اثربخشی آموزش تفکیک خویشتن
|
چکیده
|
هدف: احساس غربت مي تواند زمينه ساز احتمال بروز اضطراب، افسردگي، مصرف مواد و الكل و حتي خودكشي باشد. و هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش تفكيك خويشتن بر احساس غربت در دانشجويان دختر بود. \r\nروش: اين پژوهش از نوع نيمه آزمايشي بوده و در آن از طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل استفاده شده است. جامعه آماري شامل كليه دختران كارشناسي ورودي سال 91 به دانشگاه علامه طباطبايي بود كه از طريق نمونه گيري خوشه اي دو دانشكده به تصادف انتخاب و از طريق اطلاعيه و انجام غربالگري 20 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و كنترل 10 نفره گمارده شدند. گروه هاي آزمايش به مدت 8 جلسه 1/5 ساعته به صورت يك بار در هفته تحت آموزش قرار گرفتند. در اين تحقيق از پرسشنامه احساس غربت استفاده شد. \r\nيافته ها: نتايج اين پژوهش با استفاده از تحليل كوواريانس نشان داد كه آموزش تفكيك خويشتن بر احساس غربت تاثير معني داري داشته است(p < 0/05).\r\nنتيجه گيري: با توجه به نتايج بدست آمده مي توان گفت كه آموزش خودمتمايزسازي موجب كاهش احساس غربت مي شود؛ بنابراين مي توان روش بكار گرفته شده در پژوهش حاضر را روش مناسبي جهت مداخلات رواني- تربيتي و مشاوره اي در دانشجويان دختر قلمداد نمود.
|