عنوان | ظرف قواميت مرد؛ خانواده يا اجتماع |
تعداد صفحات | 6 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه حوراء (نشریه علمي فرهنگي و اجتماعي زنان) - دفتر مطالعات و تحقیقات زنان - علمی تخصّصی پیاپی 40 |
تاریخ انتشار | مهر و آبان - 1390 |
درجه علمی | ندارد |
محدوده صفحات | 25-20 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | قوامیت مشارکت اجتماعی زنان قوامیت مرد از منظر فقه اسلامی ظرف قوامیت قوامیت مرد در اجتماع |
چکیده |
در فقه اسلامی، مردان دارای ویژگی قوامیت هستند. این ویژگی از ابعاد مختلفی قابل بحث است که یکی از مهم ترین آن ها ظرف قوامیت است؛ آیا قوامیت مرد بر زنان محدود به خانواده است یا در اجتماع نیز مردان بر زنان قوامیت دارند؟ هر کدام از این دو، در بین مفسران و فقیهان طرفدارانی دارد. بحث از ظرفیت قوامیت هم به دلیل نقشی که در تعیین جایگاه حقوقی مرد در نظام حقوقی اسلام دارد و هم از جهت تاثیری که در بحث مشارکت اجتماعی زنان می گذارد، ضروری به نظر می رسد. اگر ادله قوامیت تنها قوامیت مرد در خانواده را ثابت نماید نمی توان این دلیل را به عنوان دلیلی عام برای محدود کردن مشارکت اجتماعی زنان به کار برد. طبیعی است که از سوی دیگر، اگر با این ادله ثابت شود که قوامیت مرد روابط اجتماعی را نیز دربرمی گیرد مشارکت اجتماعی زنان محدود می گردد. نویسنده در نوشتار حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که آیا می توان قوامیت را به عنوان دلیلی عام در مباحث اجتماعی زنان اثبات کرد یا خیر؟ وی در راستای این هدف، برای اثبات عمومیت قوامیت نسبت به اجتماع، چهار دلیل عمومیت ملاک و استقلال علیت در آیه قوامون، اطلاق آیه درجه و اولویت قطعی را بیان و رد کرد. برای محدود بودن قوامیت به خانواده نیز به سه دلیل شأن نزول، خاص بودن انفاق و سیاق استناد نمود. گرچه نویسنده دلیل اول را مورد خدشه قرار داده اما به زعم وی، استدلال به دو دلیل دیگر، بدون اشکال، محدودیت قوامیت به خانواده را اثبات می نماید. |
کد مقاله | 20224 |
تعداد بازدید | 686 |
|