عنوان
|
تحلیل محتوای (پیامهای فرهنگی) نشریههای حوزه خانواده (تیر و شهریور 1389) |
تعداد صفحات
|
38 |
نویسنده
|
مجتبی رضوی طوسی - لیلا باقری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات فرهنگ ارتباطات (نامه پژوهش فرهنگي) - پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - علمی پژوهشی سال 12 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
64-27 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نشریه زنان رویکرد فرهنگی حوزه زنان کارکرد خانواده تحلیل محتوا موضوع تبلیغات پیامهای فرهنگی
|
چکیده
|
گردآوري داده هاي فرهنگي، به منظور رفع كمبود اطلاعات از فعاليت هاي فرهنگي جامعه، يكي از انتظارهايي است كه مي توان از اولياي امور فرهنگي داشت. سياست گذاران فرهنگي به دليل كمبود اين اطلاعات، دشواري هاي بسياري داشته و در پي ريزي سياست هاي كلان فرهنگي با موانع جدي روبه رو بوده اند، بنابراين ارائه سيمايي عيني از وضعيت فرهنگي كشور منوط به روشي معتمد و جامع است. از آنجا كه نشريه هاي حوزه خانواده در كشور جزو كالاهاي فرهنگي به شمار مي آيد و تاثير بسزايي بر فرهنگ جامعه دارد، پژوهش حاضر پايه ريزي و انجام شد تا با بررسي و شناخت بيشتر، محتواي نشريه هاي حوزه خانواده خصوصاً پيام ها و مطالب فرهنگي آن را ـ كه در دوره اي يك ماهه به مخاطب ارائه مي دهند ـ بررسي كنيم و به تصويري از اين پيام دست يابيم. براي تحقق اين هدف يكي از مهم ترين موضوع هاي مدنظرمان عبارت است از: \r\nـ بررسي دقيق مسائل فرهنگي قابل توجه نشريه ها، عكس ها و آگهي هاي همه نشريه هاي مورد پژوهش و تحليل محتواي آنها.\r\nاهم يافته هاي پژوهش عبارت است از:\r\nـ بيش از سه چهارم تيترهاي روي جلد اين مجله ها با اخبار روز همخواني ندارد.\r\nـ مطالبي كه مستقيم به روابط والدين و فرزندان، روابط فرزندان با هم و روابط كل اعضاي خانواده پرداخته باشد، بسيار اندك است كه توصيه مي شود توجه بيشتري به اين مطالب شود.
|
لینک دریافت مقاله
|
http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/980928
|