عنوان
|
فرهنگسازی و بازنمایی نهاد خانواده در تلویزیون با توجه به سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
حسن بشیر - علی اسکندری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات فرهنگ ارتباطات (نامه پژوهش فرهنگي) - پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - علمی پژوهشی سال 12 پیاپی 14 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
25-7 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تلویزیون نهاد خانواده خانواده در تلویزیون سند چشمانداز بازنمایی خانواده بازنمایی تلویزیونی سند چشمانداز بیست ساله فرهنگسازی
|
چکیده
|
امروزه رسانه هاي جمعي به عنصري مهم تبديل شده و بر همه عرصههاي زندگي اعم از اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي نفوذي انكارناپذير دارد. تلويزيون ايران كه در سطحي كلان هدف خود را انسانسازي و ايفاي نقش دانشگاهي بزرگ معرفي كرده بايد در ايفاي نقشي فرهنگساز به شكل جدي ورود پيدا كند.\r\nاز اين رو، در اين مقاله ابتدا به چگونگي فرهنگسازي رسانه ها در ابعاد گوناگون فرهنگ ميپردازيم و در ادامه با توجه به اهميت نهاد خانواده در جوامع امروزي، چگونگي بازنمايي آن را در متون تلويزيوني بررسي خواهيم كرد. به همين منظور ابتدا پس از بيان تقسيمبنديهايي از فرهنگ، آن را به سه حوزه اصلي باورهاي بنيادين، ارزش ها و هنجارها و رفتارها تقسيم مي كنيم و سپس نحوه ورود رسانه در هر كدام از اين ابعاد را با توجه به اصول سند چشمانداز بررسي مي كنيم.\r\nدر نهايت اينكه رسانه ها به منظور فرهنگسازي در جامعه و بهخصوص نهاد خانواده بايد در گام نخست تغييراتي را در سطح باورهاي بنيادين و در ادامه در سطح ارزش ها و هنجارها به وجود آورند؛ همچنين برنامه ريزي بر روي باورهاي بنيادين كه در قاعده هرم قرار دارد، بسيار تاثيرگذارتر از انواع ديگر هرم خواهد بود، چراكه اين بُعد از فرهنگ اگرچه ممكن است كمرنگ شود، هيچ گاه از بين نخواهد رفت.
|
لینک دریافت مقاله
|
http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/980927
|