• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان سواد رسانه‌اي و شيوه‌هاي نظارتي مادران بر مصرف تلويزيون‌هاي ماهواره‌اي نوجوانان
تعداد صفحات 0
نویسنده مهدی منتظرقائم - فاطمه حاجی کاظم طهرانی
مشخصات نشریه فصلنامه رسانه - معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال 25 شماره 4 پیاپی 97
تاریخ انتشار زمستان - 1393
درجه علمی علمی - ترویجی
محدوده صفحات 44-19
زبان فارسی
کلید واژه نوجوانان  نظارت والدین  تلویزیون ماهواره‌ای  سبک‌های نظارت  رفتارهای نظارتی والدین  نظارت مادر  سواد رسانه‌ای  
چکیده به عقیدة برخی از صاحب­نظران رسانه، شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای از پرمخاطب­ترین رسانه­ ها هستند. تاثیراتی که تأثیر بسزایی در شکل‌گیری شخصیت افراد دارد. از آنجاکه بانزدیک‌ شدن به سنین نوجوانی، اهمیت نقش رسانه­ها و تأثیری که بر نوجوانان می­گذارد بیشتر می­شود، به‌نظر می­رسد نگرانی والدین از تأثیر ماهواره بر فرزندان نوجوانشان، بیشتر میشود و نظارت خود را بر مصرف تلویزیون­های ماهواره­ ای نوجوانان بیشتر می­کنند.

باتوجه به اهمیت بیشتر نقش مادر در تربیت فرزند، به نظر می­رسد مادران در نظارت بر مصرف تلویزیون­های ماهواره ای فرزندان هم نقش پررنگ­تری دارند. نقش مادران در رابطه فرزندان و رسانه­ها را می‌تواند در قالب انواع الگوهای تربیتی طبقه­ بندی کرد و نظارت مادران بر مصرف تلویزیون­های ماهواره­ ای نوجوانان را در طیفی از حذف مصرف تا عدم نظارت قرار داد.
دراین پژوهش به دنبال یافتن پاسخ برای دو سؤال زیر هستیم:

مادران از چه استراتژی­هایی برای کنترل مصرف تلویزیون­های ماهواره­ ای فرزندان نوجوان خود استفاده می­کنند؟
سواد رسانه­ ای مادران چگونه بر این شیوه­ های نظارتی تأثیر می­گذارد؟
برای یافتن پاسخ این دو سؤال با 30 مادر که فرزند نوجوان دارند مصاحبة عمیق شد و تأثیر سواد رسانه­ ای بر شیوه­ای کنترل مادران بر مصرف تلویزیون­های ماهواره­ ای نوجوانان­ بررسی و دسته‌بندی شد. نتایج نشان می‌دهد آموزش سواد رسان ه­ای مادران، مهم‌ترین عامل در انتخاب استراتژیک نترلیبر مصرف تلویزیون­های ماهواره­ ای نوجوانان است. فقدان سواد رسانه‌ای مادران بر شیوة کنترل مصرف رسانه‌ای نوجوانانشان تأثیرات نامناسبی می‌گذارد.

کد مقاله 20196
تعداد بازدید 445

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397