عنوان | بررسی مفاهیم فمینیستی در ده فیلم پر فروش سال ٨۷ سینمای ایران و تأثیر آن بر مخاطبان |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه فرهنگ ارتباطات - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مركزي - مصوب دانشگاه آزاد پیاپی 5 |
تاریخ انتشار | بهار - 1391 |
محدوده صفحات | 177-159 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فمینیسم سینمای ایران گروههای متمرکز تأثیر بر مخاطبان |
چکیده |
مقاله حاضر مي كوشد نشان دهد هنگامي كه تماشاگر ايراني به تماشاي فيلم ايراني مي نشيند چگونه مباحث و مفاهيم موجود در فيلم ها درباره ي فمينيست را درك مي كند و چگونه مفاهيم مربوط به زنان توسط تماشاگران تجزيه و تحليل مي شود. آيا تماشاي اين فيلم ها باعث م يشود تا در ديدگا ههاي مخاطبان سينماي ايران به زن تغييري به وجود آيد. معمولن محققيني كه بر روي موضوع زن در سينما و سريال هاي تلويزيوني كار مي كنند بيش از آنكه به تاثير اين آثار بپردازند به دنبال رمز گشايي از ذهنيت آفرينندگان اين آثار همچون كارگردانان و شخصي تهاي زن آثارشان هستند. نظرات و عقايد كارگردانان را در نتايج تحقيق خود منعكس م يكنند اما كمتر پيش آمده تا اثرات آثار ساخته شده بر روي مخاطبان به خصوص درباره ي مسايل مربوط به زن بررسي شود و نظرات و ديدگاه تماشاگران به فيلم هاي سينمايي مطرح شود. به همين دليل محقق قصد دارد با نمايش ده فيلم پرفروش سينماي ايران در سال 87 شمسي و برگزاري جلساتي براي دو گروه چهار تايي به گفتگو و تبادل نظر درباره برداشت مخاطب از فيلم ها بپردازد. به نظر مي رسد تماشاگران سينما قبل از اينكه در پي تاثيرپذيري از پيام هاي موجود در فيلم بر آيند به سينما م يروند تا هنگام فيلم ديدن و بعد از آن همراه با\r\nديگر تماشاگران به تجربه اي دست بزنند كه طي اين تجربه به ذهنيتي مشترك با ديگر مخاطبان برسند. ذهنيت مشتركي كه به شدت وامدار دغدغه هاي شخصي هر يك از تماشاگران است در اين ميان كيفيت فيلم و عوامل آن نقش بسزايي در ساخت اين ذهنيت مشترك دارند. |
کد مقاله | 20172 |
تعداد بازدید | 663 |
|