• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی سقط جنين از ديدگاه فقهی
تعداد صفحات 9
نویسنده عباس نیک‌زاد - سید غلامعلی جورسرایی
مشخصات نشریه فصلنامه اسلام و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی بابل - علمی تخصّصی شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1393
محدوده صفحات 37-29
زبان فارسی
کلید واژه فقه شیعه  سقط جنین  اسلام  انسان  حرمت  دیدگاه فقهی  
چکیده سابقه و هدف: سقط به ختم حاملگی قبل از هفته بيستم، اطلاق می شود. سالانه حدود 80 هزار سقط در ايران انجام می‌پذيرد. بسياری از مسائل اجتماعی مانند داشتن فرزند زياد، عدم تقارن در جنسيت، بارداری های ناخواسته و يا نا مشروع بودن فرزند، زمينه مساعدی را برای سقط جنين فراهم نموده است. مکاتب مختلف ديدگاه ها و ايده های گوناگونی ارائه کرده اند. اسلام نيز به دليل کرامتی که برای انسان در نظر گرفته، حتی برای مرحلۀ انعقاد نطفه و قبل از دميده شدن روح، ارزش خاصی قائل است. اين مطالعه به ديدگاه اسلام، مخصوصا از منظر فقه شيعه، به موضوع سقط جنين می پردازد.\r\n مواد و روش ها: در اين مطالعه، فتاوی عمده فقها و علمای معاصر شيعه، نظر فقهی حضرت امام خمينی و حضرت آيه الله خامنه ای و همچنين ديدگاه نگارنده در خصوص سقط جنين انسان، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به احاديثی از پيامبر اسلام و آيات قرآن استناد شد. ديدگاه مکاتب مختلف اهل سنت، آيين يهوديت، آموزه های زرتشت و الهی دانان مسيحی نيز مد نظر قرار گرفت. ايده و آراء مکاتب غير الهی مانند فمنيست ها، نگاه علمی متخصصين پزشکی و همچنين دلايل عقلی و عرفی، نيز از جمله مواردی بودند که در اين تحقيق به آنها توجه گرديد. \r\nيافته ها: قاطبه فقهای اسلام، سقط جنين را در هر مرحله از تکوّن، در صورتی که دليل موجهی برای آن وجود نداشته باشد، حرام و غير شرعی می دانند. براساس قاعده نفی عسر و حرج، حرمت سقط در شرايطی منتفی بوده و بايد از ضرر بزرگتر جلوگيری کرد و اساس آن قاعدۀ تقدم اهمّ بر مهم است. با مزاحمت جنين در رحم، دليل متقنی وجود ندارد تا بتوان با استناد به آن، حق حيات را از مادر سلب نمود. در مزاحمت حيات جنين با ادامۀ حيات مادر، سقط جنين برای مادر مجاز خواهد بود. با قاعدۀ نفی حرج حکم حرمت برداشته می شود و قاعده نفی حرج، بر همۀ احکام از جمله تقيّه حکومت دارد.\r\n نتيجه گيری: حرمت سقط جنين از ديدگاه اکثر فقها، يک مسئله مطلق نبوده و استثناء پذير است. براساس قاعده نفی عسر و حرج، حکم حرمت سقط جنين برداشته می شود. مزاحمت جنين با حيات مادر نيز می تواند مجوزی برای سقط جنين باشد. توجه به آموزه های دينی و فقه شيعه، تبيين کننده راه درست خواهد بود.

کد مقاله 20130
تعداد بازدید 435

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397