عنوان
|
مقايسه اولويتهاي فلسفه آموزشی دانشجويان تربيت بدني به تفكيک جنسيت و دانشگاه محل تحصيل |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
رضا شجیع - فاطمه قربانعلیزاده قاضیانی - مجتبی امیری - سیاوش خداپرست - محمدحسین رضوی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم ورزش - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد كرج - مصوب دانشگاه آزاد سال 2 پیاپی 5 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1389 |
محدوده صفحات
|
110-95 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت واقع گرایی فلسفه آموزشی اصالت ذهن دانشجویان تربیت بدنی
|
چکیده
|
هدف از این تحقیق، تعیین و مقایسه فلسفه آموزشی غالب در دانشجویان دختر و پسر تربیت بدنی بود. 266 دانشجوی دختر و پسر رشته تربیت بدنی از دانشگاه آزاد واحدهای تهران شرق، اراک، آیتالله آملی و بابل با استفاده از پرسشنامه «پیشفرضهای اولویت فلسفی» (تهیه شده توسط وایزو و باندی، 2002) مورد ارزیابی قرار گرفتند. پرسشنامه مذکور 40 پرسشی و دارای 5 مؤلفه فلسفی «اصالت ذهن، جاودانگرایی، واقعگرایی، تجربهگرایی، وجودگرایی» است. نتایج نشان داد که پسران آیت الله آملی تقریباً از همه فلسفهها به یک اندازه و دختران به طور معنیداری از اصالتذهن به عنوان فلسفه آموزشی غالب استفاده میکنند. پسران و دختران تهران شرق و بابل، اصالتذهن را به عنوان فلسفه آموزشی غالب انتخاب کردند. پسران اراک اصالت ذهن و دختران، واقعگرایی را به عنوان اولویت نخست برگزیدند. به طور کلی میتوان گفت که اگر چه ایدهآلیسم، فلسفه برتر بیشتر دختران و پسران بود، اما نتایج پژوهش حاضر نشان از اثرگذاری «عامل جنسیت» در قدرت انتخاب دارد؛ همچنین تفاوت میان دانشگاههای مختلف میتواند بیانگر نداشتن توافق میان مدرسان این درس باشد.
|