عنوان | تأثير نوع فعاليت آموزشي و جنسيت بر رخداد تبادل معنا |
تعداد صفحات | 33 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زبانشناسي كاربردي - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز - مصوب دانشگاه آزاد شماره 1 پیاپی 4 |
تاریخ انتشار | بهار - 1388 |
محدوده صفحات | 270-238 |
زبان | انگلیسی |
کلید واژه | جنسیت بازخورد فعالیتهای آموزشی تعاملات محاورهای رخداد تبادل معنا |
چکیده |
تحقيق هاي نسبتا محدودي به بررسي نقش جنسيت در تعاملات محاوره اي فعاليت مدار و ارتباط آن با ارايه بازخوردها در زبان دوم و بخصوص زبان خارجه همت گمارده اند. نتايجي که از اين پژوهش هاي محدود به دست آمده نشان ميدهد که زبان آموزان دختر و پسر به روشهاي متفاوتي با يکديگر به تعامل ميپردازند. هدف ازتحقيق حاضر بررسي نقش جنسيت و نوع فعاليت آموزشي در تعاملات محاوره اي فعاليت مدار و تاثير آنها بر ارايه يکي از مهمترين انواع بازخورد يعني تبادل معنا است. در اين راستا 40 دانشجو رشته زبان انگليسي سه نوع فعاليت تعاملي را با هم صحبتهاي پسر و دختر انجام دادند. توليدات زباني آنها بر اساس تبادلات معنايي مورد بررسي قرار گرفت. در اين پژوهش سه موضوع عمده مورد بررسي قرار گرفت:1) آيا تبادلات معنايي بر اساس نوع گروهها (گروه غير هم جنس شامل دو زبان آموز پسر و دو زبان آموز دختر و گروه همجنس شامل چهار زبان آموز پسر و يا چهار زبان آموز دختر) متفاوتند؟ 2) آيا زبان آموزان دختر و پسر به هنگام قرار گرفتن در گروههاي غير همجنس به شکلهاي متفاوتي به تبادلات معنايي ميپردازند؟ 3) آيا زبان آموزان بر اساس جنسيت هم صحبتهاي مقابل خود و در رابطه با تبادلات معنايي به گونه متفاوتي عکس العمل نشان مي دهند؟ نتايج تحليلهاي آماري نشان داد که: ترکيب جنسيتي گروه هاي مختلف بر ميزان رخداد تبادلات معنايي تاثير گذار نيست: به اين معنا که ميزان تبادلات معنايي در گروه هاي مختلط و گروه هاي يکسان برابر است. البته لازم به ذکر است که زبان آموزان پسر و دختر بيشتر متمايل به تبادل معنا در گروههاي مختلط هستند تا گروههاي هم جنس اما اين تمايل تحت تاثير بسيار زياد نوع فعاليت آموزشي قرار دارد. بنابراين جنسيت زبان آموزان و همچنين طرفهاي صحبت آنها در گروههاي محاوره اي تاثير معني داري بر رخداد تبادلات معنايي ندارد. اين مساله امري است مهم که بايد در تحقيق و تدريس زبان خارجه مد نظر قرار گيرد. |
لینک دریافت مقاله |
http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1037724 |
کد مقاله | 20108 |
تعداد بازدید | 532 |
|