• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثير نوع فعاليت آموزشي و جنسيت بر رخداد تبادل معنا
تعداد صفحات 33
نویسنده امید طباطبایی
مشخصات نشریه فصلنامه زبان‌شناسي كاربردي - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تبريز - مصوب دانشگاه آزاد شماره 1 پیاپی 4
تاریخ انتشار بهار - 1388
محدوده صفحات 270-238
زبان انگلیسی
کلید واژه جنسیت  بازخورد  فعالیت‌های آموزشی  تعاملات محاوره‌ای  رخداد تبادل معنا  
چکیده تحقيق هاي نسبتا محدودي به بررسي نقش جنسيت در تعاملات محاوره اي فعاليت مدار و ارتباط آن با ارايه بازخوردها در زبان دوم و بخصوص زبان خارجه همت گمارده اند. نتايجي که از اين پژوهش هاي محدود به دست آمده نشان ميدهد که زبان آموزان دختر و پسر به روشهاي متفاوتي با يکديگر به تعامل ميپردازند. هدف ازتحقيق حاضر بررسي نقش جنسيت و نوع فعاليت آموزشي در تعاملات محاوره اي فعاليت مدار و تاثير آنها بر ارايه يکي از مهمترين انواع بازخورد يعني تبادل معنا است. در اين راستا 40 دانشجو رشته زبان انگليسي سه نوع فعاليت تعاملي را با هم صحبتهاي پسر و دختر انجام دادند. توليدات زباني آنها بر اساس تبادلات معنايي مورد بررسي قرار گرفت. در اين پژوهش سه موضوع عمده مورد بررسي قرار گرفت:1) آيا تبادلات معنايي بر اساس نوع گروهها (گروه غير هم جنس شامل دو زبان آموز پسر و دو زبان آموز دختر و گروه همجنس شامل چهار زبان آموز پسر و يا چهار زبان آموز دختر) متفاوتند؟ 2) آيا زبان آموزان دختر و پسر به هنگام قرار گرفتن در گروههاي غير همجنس به شکلهاي متفاوتي به تبادلات معنايي ميپردازند؟ 3) آيا زبان آموزان بر اساس جنسيت هم صحبتهاي مقابل خود و در رابطه با تبادلات معنايي به گونه متفاوتي عکس العمل نشان مي دهند؟ نتايج تحليلهاي آماري نشان داد که: ترکيب جنسيتي گروه هاي مختلف بر ميزان رخداد تبادلات معنايي تاثير گذار نيست: به اين معنا که ميزان تبادلات معنايي در گروه هاي مختلط و گروه هاي يکسان برابر است. البته لازم به ذکر است که زبان آموزان پسر و دختر بيشتر متمايل به تبادل معنا در گروههاي مختلط هستند تا گروههاي هم جنس اما اين تمايل تحت تاثير بسيار زياد نوع فعاليت آموزشي قرار دارد. بنابراين جنسيت زبان آموزان و همچنين طرفهاي صحبت آنها در گروههاي محاوره اي تاثير معني داري بر رخداد تبادلات معنايي ندارد. اين مساله امري است مهم که بايد در تحقيق و تدريس زبان خارجه مد نظر قرار گيرد.


لینک دریافت مقاله


http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1037724

کد مقاله 20108
تعداد بازدید 499

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397