عنوان | صورت بندي نظري فمينيسم در مطالعات رسانهاي (با ارائه مدل) |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات رسانهای - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات - مصوب دانشگاه آزاد سال 8 پیاپی 23 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1392 |
محدوده صفحات | 98-89 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فمینیسم جنسیت رسانه فمینیسم لیبرال فمینیسم رادیکال بازنمایی رسانهای فمینیسم سوسیالیست مطالعات رسانه |
چکیده |
نظریه فمینیستی، شاخه اي از پژوهش میان رشته اي است که جنسیت را به عنوان مقوله اصلی سامان بخش تجربه در نظر می گیرد. میتوان نظریه فمینیستی را نظامی تعمیم یافته و گسترده از ایده هایی درباره زندگی اجتماعی و تجربه انسانی دانست که از چشم اندازي زن محور شرح و بسط یافته است. این پیش فرض ها و پیش داوري هاي فرهنگی و اجتماعی، زنان را به نحو خاصی در رسانه ها بازنمایی نموده به گونه اي که آشنایی با مضامین فمینیستی در مطالعات ارتباطی و رسانه اي ضروري گردیده است. به تصویر کشیدن نقش هاي جنسیتی در رسانه ها طی فرایند اجتماعی شدن آموخته می شوند و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت اند. در این مقاله به گفتمان هاي رادیکال، سوسیالیست و لیبرال که به رغم تفاوت هاي بسیار، در نقد الگوي کنترل اجتماعی ارتباطات و بازنمایی هاي رسانه اي مشترك اند و استنباطی مشابه از جنسیت به عنوان مقوله دوانگاري متضاد با معنایی فراگیر و ثابت به لحاظ تاریخی دارند می\r\nپردازیم. لذا با توجه به اهمیت عصر ارتباطات ، اطلاعات و نقش جنسیت در رسانه ها و تمرکز و توجه صاحب نظران و کارشناسان دو حوزه مطالعات زنان و رسانه، تامل و بررسی در این مقوله حائز اهمیت می باشد.نوع تحقیق حاضر؛ توصیفی- تبیینی و تکنیک گردآوري اطلاعات به صورت اسنادي و کتابخانه اي، همراه با ارائه مدل در حوزه فمینیسم و مطالعات رسانه و رویکردهاي نظري مرتبط در این خصوص می باشد. |
کد مقاله | 20107 |
تعداد بازدید | 455 |
|