• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي تأثير رسانه‌هاي الكترونيكي (اينترنت) در ايجاد شكاف بين فرزندان و والدين تهرانی
تعداد صفحات 12
نویسنده سارا محمدپور - محمدرضا آزادی‌نژاد
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات رسانه‌ای - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات - مصوب دانشگاه آزاد سال 8 پیاپی 22
تاریخ انتشار پائیز - 1392
محدوده صفحات 114-103
زبان فارسی
کلید واژه شکاف نسلی  اینترنت  والدین  فرزندان  تهران  شکاف ارزشی  روابط مجازی  محتوای رسانه  شکاف رفتاری  شکاف ارتباطی  شکاف نگرشی  رسانه‌های الکترونیکی  
چکیده این پژوهش با عنوان «بررسی تاثیر رسانه هاي الکترونیکی (اینترنت) در ایجاد شکاف نسلی بین فرزندان و والدین خانواده هاي تهرانی»، به مطالعه و بررسی مسائل مربوط به اینترنت بر روي شکاف نسلی می پردازد. رسانه اي که اگرچه مدت زمان زیادي از پیدایش آن نمی گذرد، اما بنا بر وجود و بروز ویژگی هاي منحصر به فردش، توانسته با شتاب زیادي فراگیر شود و تاثیرات قابل توجهی را برجاي گذارد. بنابراین با توجه به هدف اصلی این تحقیق یعنی شناسایی تاثیر رسانه هاي الکترونیکی (اینترنت ) در ایجاد شکاف نسلی بین والدین و فرزندان خانواده هاي تهرانی، سعی شده بر روي عوامل تاثیرگذاري آن مطالعه و کنکاش لازم انجام پذیرد. شیوه اجراي این پژوهش پیمایشی و با بهره مندي از ابزار پرسش نامه محقق ساخته به اجرا در آمده است. براي تحقق مراحل اجرایی و فرآیند تحقیق، نخست با بررسی و مطالعه ي کتاب خانه اي بر روي منابع و نظریات مرتبط و پیشینه تحقیق، مطالب و متون لازم اقتباس و استخراج و سپس فرضیه هاي تحقیق تدوین شد. در گام بعدي با تمرکز بر روي محتویات و چارچوب نظري پژوهش و مطابق متغیرهاي مستقل و وابسته، هریک از فرضیه ها، شاخص ها و مولفه هاي تاثیرگذار و تاثیرپذیر تبیین شدند. « محتواي رسانه »، « ارتباط مجازي » ، « دوست یابی » ، و « برخورداري مخاطب » که متاثر از اینترنت هستند، شاخص هاي تاثیرگذار بر شکاف نسلی قلمداد شدند و مولفه هایی چون « شکاف ارزشی »، « شکاف ارتباطی » و « شکاف نگرشی » نیز برای سنجش شکاف نسلی معین شدند. گام سوم با تنظیم و توزیع پرسش نامه در سطح جامعه نمونه آماري، شامل 450 نفر از شهروندان تهرانی از دو گروه سنی 15 تا 25 سال و 40 تا 60 سال ساکن در سطح مناطق 22 گانه تهران، که به صورت تصادفی انتخاب شدند، آغاز شد و با گردآوري آن و ورود و پردازش داده ها از طریق نرم افزار spss و دست یابی به تحلیل هاي آماري توصیفی و استنباطی و آزمون فرضیه ها پایان یافت. یافته هاي این پژوهش مستدل بر این است که « محتواي اینترنت » و « برقراري ارتباط در این فضاي مجازي » بر ایجاد شکاف نسلی میان فرزندان و والدین خانواده هاي تهرانی تاثیر دارند. اما دوست یابی به عنوان یکی از شقوق « فرهنگ پذیري » و هم چنین برخورداري آنها از اینترنت، تاثیري در شکاف میان این دو نسل ندارد. فرضیه هاي دیگر این تحقیق که با ارزیابی و اندازه گیري شاخص ها و مولفه هاي پیش گفته در پی اثبات تاثیر اینترنت بر شکاف نسلی میان والدین و فرزندان خانواده هاي تهرانی بود، رد شد و گواه بر آن دارد که اینترنت بر ایجاد این شکاف ها بی تاثیر است.

کد مقاله 20104
تعداد بازدید 546

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397