عنوان | بررسي نقش تفاوت مهارتهاي ارتباطي زنان و مردان و تأثير آن بر رضايت شغلي كاركنان |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات رسانهای (مصوب دانشگاه آزاد) سال 8 پیاپی 21 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1392 |
محدوده صفحات | 102-91 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت شغلی سازمان مهارت ارتباطی زنان و مردان کارکنان تفاوت در مهارتهای ارتباطی |
چکیده |
این مقاله بر گرفته از رساله دوره کارشناسی ارشد با موضوع «بررسی تفاوت در مهارت هاي ارتباطی کارکنان و نقش آن در رضایت شغلی آنها در محیط کار" است. روش این پژوهش پیمایشی و ابزار اندازه گیري پرسشنامه بوده است جامعه آماري این تحقیق کارکنان زن و مرد مؤسسات پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوري می باشد.\r\nمهارت در ایجاد رابطه مناسب با دیگران و بر توانایی و اعتماد به نفس ما می افزاید و استعدادها و دستاوردهاي ما را نمایان می کند . در به کارگیري این مهار ت ها بی شک میان زنان ومردان تفاوت وجود دارد و همین تفاوت هاي ادراکی و گفتاري بین آنهاست که مسیر ارتباطات آنها درهمه عرصه ها به ویژه در سازمان دگرگون می سازد. حال می توان گفت که چرا مهارت هاي ارتباطی زنان و مردان در محیط کار متفاوت است و این تفاوت ها در رضایت شغلی چه نقشی دارد. بررسی ها نشان داد مردان نسبت به زنان در محیط کار صمیمی ترند و اعتماد به نفس، رودربایستی و قدرت کلامی بیشتر و رك گوترند. تمایل بیشتري به کار گروهی دارند و کمتر به همکاران خود اعتماد می کنند و تمایل کمی به ارتباط با همکاران هم جنس دارند. بیشتر ارتباطات رودررو و قادرند با تکرار منظور خود را به دیگران بفهمانند و اعتقاد بیشتري به موثر بودن حرکات بدن دارند و در حیطه کاري خود نسبت به کار و امکانات رضایت و از حقوق خود اظهار نارضایتی کرده اند و داراي سازگاري بیشتري با وظایف محوله هستند. در مقابل زنان حساس تر، مسئولیت پذیرتر و داراي هوش هیجانی بیشتري می باشند. توجه بیشتري به حفظ حریم شخصی دارند و از حرکات دست بیشتر استفاده می کنند. آنها نسبت به پوشش خود در سازمان رضایت کمتر و در برابر تغییرات سازمان مقاومت کمتري از خود نشان می دهند. رفتار مدیر با زیردستان برایشان مهم و از انجام کارهاي یکنواخت بیشتر بیزارند و به هنگام بروز مشکل بیشتر از همکاران خود پشتیبانی می کنند. در نتیجه می توان به تفاوت در مهارت هاي ارتباطی زنان و مردان در محیط کار پی برد. |
کد مقاله | 20103 |
تعداد بازدید | 405 |
|