• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ادراک دانش‌آموزان از فعالیت‌های کلاسی و پیشرفت تحصیلی: نقش جنس و رشته تحصیلی
تعداد صفحات 14
نویسنده مریم صداقت - حمیدرضا حسن آبادی - الهه حجازی موغاری
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش‌هاي كاربردي روانشناختي - دانشگاه تهران سال 4 شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1392
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 38-25
زبان فارسی
کلید واژه ادراک  پیشرفت تحصیلی  جنس  دانش‌آموزان  پیشرفت  رشته تحصیلی  چالش‌ها  انتخاب  علاقه  فعالیت‌های کلاسی  
چکیده ادراک از فعالیت‌هایی که در کلاس به انجام می‌رسد بر جنبه‌های گوناگونی از زندگی تحصیلی، به ویژه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان, اثرگذار است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی ارتباط بین ادراک از فعالیت‌های کلاسی با پیشرفت تحصیلی و بررسی نقش تعدیل کنندگی جنس و رشته تحصیلی بود. گروه نمونه متشکل از 697 دانش‌آموز (434 دختر، 263 پسر) در رشته‌های ریاضی و تجربی پایه سوم دبیرستان‌های دولتی بودند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس فعالیت‌های کلاسی من (MCA) بود. عامل یابی مؤلفه‌های اصلی وجود پنج عامل علاقه، چالش، فعال‌بودن، انتخاب و لذت را نشان داد و تحلیل عاملی تاییدی وجود این پنج عامل را تصدیق کرد. پیشرفت تحصیلی سه ماه پس از پرسشگری از فهرست نمرات مدارس استخراج شد. نتایج نشان داد که در پسران علاقه، در دانش‌آموزان تجربی علاقه، فعال بودن، لذت و در دانش‌آموزان ریاضی علاقه، چالش و فعال بودن با پیشرفت تحصیلی رابطه دارند. علاقه مستقل از جنس و رشته تحصیلی، پیشرفت را پیش‌بینی می‌کند. جنس دارای اثر تعدیل‌کنندگی نیست، اما رشته تحصیلی رابطه لذت و پیشرفت تحصیلی را تعدیل می‌کند. فقدان نقش تعدیل‌گری جنس را می‌توان به غلبه نظام آموزشی متمرکز و برنامه درسی یکسان برای دانش‌آموزان دختر و پسر نسبت داد.

کد مقاله 20066
تعداد بازدید 487

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397