عنوان
|
ادراک دانشآموزان از فعالیتهای کلاسی و پیشرفت تحصیلی: نقش جنس و رشته تحصیلی |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
مریم صداقت - حمیدرضا حسن آبادی - الهه حجازی موغاری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای كاربردی روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 4 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
38-25 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
ادراک پیشرفت تحصیلی جنس دانشآموزان پیشرفت رشته تحصیلی چالشها انتخاب علاقه فعالیتهای کلاسی
|
چکیده
|
ادراک از فعالیتهایی که در کلاس به انجام میرسد بر جنبههای گوناگونی از زندگی تحصیلی، به ویژه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان, اثرگذار است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی ارتباط بین ادراک از فعالیتهای کلاسی با پیشرفت تحصیلی و بررسی نقش تعدیل کنندگی جنس و رشته تحصیلی بود. گروه نمونه متشکل از 697 دانشآموز (434 دختر، 263 پسر) در رشتههای ریاضی و تجربی پایه سوم دبیرستانهای دولتی بودند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس فعالیتهای کلاسی من (MCA) بود. عامل یابی مؤلفههای اصلی وجود پنج عامل علاقه، چالش، فعالبودن، انتخاب و لذت را نشان داد و تحلیل عاملی تاییدی وجود این پنج عامل را تصدیق کرد. پیشرفت تحصیلی سه ماه پس از پرسشگری از فهرست نمرات مدارس استخراج شد. نتایج نشان داد که در پسران علاقه، در دانشآموزان تجربی علاقه، فعال بودن، لذت و در دانشآموزان ریاضی علاقه، چالش و فعال بودن با پیشرفت تحصیلی رابطه دارند. علاقه مستقل از جنس و رشته تحصیلی، پیشرفت را پیشبینی میکند. جنس دارای اثر تعدیلکنندگی نیست، اما رشته تحصیلی رابطه لذت و پیشرفت تحصیلی را تعدیل میکند. فقدان نقش تعدیلگری جنس را میتوان به غلبه نظام آموزشی متمرکز و برنامه درسی یکسان برای دانشآموزان دختر و پسر نسبت داد.
|