عنوان | تفاوتهاي روانشناختي و رفتاري زنان و مردان: ارزيابي و نقد نظريهها |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه رویش روانشناسی (مصوب وزارت علوم) سال 3 شماره 1 پیاپی 6 |
تاریخ انتشار | بهار - 1393 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 20-3 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فمینیسم نقش آموزی هویت جنسیتی ارزیابی زنان و مردان تفاوتهای روانشناختی تفاوت جنسیتی نقش آموزی جنسیتی نقد نظریهها |
چکیده |
پژوهش های مختلف روان شناسی از آغاز تاکنون بیانگر وجود تفاوت هایی بین زنان و مردان بوده است. برخی از زمینه های تفاوت عبارتند از: هوش و استعداد، رشد و قضاوت اخلاقی، میزان پرخاشگری و نوع آن، عزت نفس، سبک های مقابله، میزان اضطراب و افسردگی و برخی اختلالات روانی دیگر، مذهبی بودن، همرنگی با جماعت، رفتارهای پرخطر، سبک های ارتباطی و همدلی معیارهای انتخاب همسر و رفتار جنسی؛ اما روان شناسی به جای توجه به این تفاوت ها اغلب درصدد نادیده انگاری یا کوچک نمایی آن ها بوده و در بسیاری از موارد آن ها را به تصورات قالبی و تبعیض جنسیتی نسبت داده است؛ در حالی که به رغم وجود عوامل اخیر، بر اساس این یافته ها زن و مرد در بسیاری از ویژگی ها و رفتار ها دارای تفاوت های آشکار و انکارناپذیری هستند. در بحث از منشأ ایجاد این تفاوت ها، نظریه های نقش آموزی جنسیتی گوناگون، هر یک بر عواملی تاکید کرده اند؛ از جمله همانندسازی کودک با والد همجنس، پاداش و تنبیه والدین، عامل فرهنگ و انگیزه خود کودک برای کسب رفتارهای متناسب با جنسیتش. این تببین ها با هم متفاوت و در مواردی ناقض یکدیگرند؛ اما در نهایت هیچ کدام توجهی به تمایل و گرایش ذاتی کودک نکرده اند؛ با تأثیر از دیدگاه های فمنیستی فرض بر این گذاشته شده که کودک (دختر یا پسر) هیچ گونه گرایش یا آمادگی خاصی ندارد و هرچه هست، تأثیر عوامل بیرونی است که او را در نهایت به یک مرد یا زن تبدیل می کند. این نوشتار در صدد طرح برخی تفاوت های جنسیتی، تبیین های ارائه شده و نقد و بررسی آنهاست. |
کد مقاله | 20060 |
تعداد بازدید | 517 |
|