عنوان | رابطه سبکهاي فرزندپروری والدین با پيشرفت تحصيلي فرزندان در نمونهاي از خانوادههاي ايرانی |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه رویش روانشناسی (مصوب وزارت علوم) سال 1 شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1391 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 26-9 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری فرزندان خانواده ایرانی پیشرفت تحصیلی خانواده سبک فرزندپروری |
چکیده |
در اين پژوهش رابطه سبک هاي فرزندپروري والدين و پيشرفت تحصيلي فرزندان مورد بررسي قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه سبک هاي فرزندپروري اقتداري، آمرانه و سهل گير والدين با پيشرفت تحصيلي فرزندان در نمونه اي از خانواده هاي ايراني بود. سيصد و هفتاد و يک دانش آموز (191 دختر، 180 پسر) مشغول به تحصيل در پايه هاي اول تا سوم دبيرستان هاي مناطق 8، 10 ، 11 و 19 شهر تهران به همراه والدين خود ( 371 پدر، 371 مادر) در اين پژوهش شرکت کردند. از والدين خواسته شد تا پرسشنامه سبک اقتدار والدين ( PAQ ؛ بوري، 1991) را تکميل کنند و معدل دانش آموزان به عنوان شاخص پيشرفت تحصيلي محاسبه شد. براي تحليل داده هاي پژوهش از شاخص ها و روش هاي آماري شامل فراواني، درصد، ميانگين، انحراف استاندارد، ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون همزمان استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد که سبک فرزندپروري اقتداري والدين (مادر) با پيشرفت تحصيلي فرزندان رابطه مثبت دارد، سبک فرزندپروري آمرانه والدين (مادر) با پيشرفت تحصيلي فرزندان رابطه منفي دارد و سبک فرزندپروري سهل گير والدين با پيشرفت تحصيلي فرزندان رابطه ندارد. از يافته هاي اين پژوهش نتيجه گرفته مي شود که سبک هاي\r\nفرزندپروري والدين (مادر)، پيشرفت تحصيلي فرزندان را تحت تأثير قرار می دهد. |
کد مقاله | 20054 |
تعداد بازدید | 388 |
|