عنوان | مقایسه اثربخشی آموزش دلگرم سازی و مهارتهای زندگی بر خودكارآمدي همسران معتادان |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 301-293 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی معتاد اثربخشی مهارتهای زندگی آموزش مهارتهای زندگی همسران معتادان خودکارآمدی اثربخشی آموزش کنترل خشم دلگرم سازی |
چکیده |
زمینه و هدف: با توجه به نقش خانواده که یکی از اصلی ترین رکن های جامعه است، دستیابی به جامعه سالم در گرو خانواده است. سلامت خانواده منوط به سلامت روانی افراد و داشتن رابطه مطلوب با یکدیگر است. در پژوهش حاضر تلاش شده تا تاثیر آموزش برنامه دلگرم سازی و آموزش مهارت کنترل خشم بر روی رضایت زناشویی و خودکارآمدی همسران معتادان مورد بررسی قرار گیرد.\r\nمواد و روش کار: شرکت کنندگان این پژوهش 80 نفر از همسران معتادان مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهر سقز بودند که به شیوه تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش هر گروه 30 نفر و یک گروه کنترل 20 نفره قرار گرفتند. یکی از گروههای آزمایشی در معرض آموزش دلگرم سازی به مدت 10جلسه 90دقیقه ای و گروه دیگر در معرض آموزش مهارت کنترل خشم به همین مدت قرار گرفتند و گروه کنترل نیز هیچ آموزشی دریافت نکردند. سه گروه قبل و بعد از مداخله به وسیله پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ و پرسشنامه خود کارآمدی مورد ارزشیابی قرار گرفتند. داده های جمع آوری شده با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری ((MANCOVA توسط نرم افزار SPSS 15 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.\r\nیافته ها: نتایج نشان داد که بین گروههای آزمایشی و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت به سود گروه آموزش دیده است ولی بین میانگین های دو گروه آموزش دیده در متغیر رضایت زناشویی تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین میانگین های دو گروه آموزش دیده در متغیر خودکارآمدی تفاوت معنادار است و به سود گروه آموزش دیده دلگرم سازی است.\r\nنتیجه گیری: آموزش مهارت های زندگی و آموزش دلگرم سازی در خودکارآمدی و رضایت زناشویی همسران معتادان مؤثر است. |
کد مقاله | 20032 |
تعداد بازدید | 480 |
|