عنوان | نقش هوش هیجانی، سن و جنسیت در پیش بینی فرسودگی شغلی مشاوران |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1393 |
محدوده صفحات | 66-48 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت هوش هیجانی پیش بینی سن فرسودگی شغلی مشاوران مشاوره مدرسه مشاور |
چکیده |
تحقیق با هدف نقش هوش هیجانی، سن و جنسیت در پیشبینی فرسودگی شغلی مشاوران مدارس مناطق همجوار مشگین شهر اجرا گردید. روش تحقیق از نوع همبستگی بود و جامعهی آماری، مشاوران مدارس منطقه مشگینشهر، لاهرود و رضی در استان اردبیل بود که از بین آنها تعداد60 نفر به صورت تصادفی طبقهای با ملاحظهی جدول نمونهگیری مورگان انتخاب شدند(مرد 32 نفر و زن 28 نفر). برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی فرسودگی ماسلاچ و برای گردآوری دادههای هوش هیجانی از پرسشنامهی هوش هیجانی شات استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روش رگرسیون چندمتغیری تحلیل شد و این نتایج به دست آمد: هوش هیجانی با 95 درصد اطمینان، فرسودگی شغلی را پیشبینی میکند؛ سن تقویمی با 99 درصد اطمینان، فرسودگی شغلی را پیشبینی میکند. جنسیت با 95 درصد اطمینان در پیشبینی فرسودگی شغلی مشاوران تأثیر معناداری ندارد. پیشنهاد میشود برای جلوگیری از فرسودگی شغلی مشاوران شرایط کاری آنان مورد بررسی و از مولفههای هوش هیجانی به عنوان عامل بازدارنده فرسودگی در قالب برنامههای مختلف آموزشی بهره برداری لازم به عمل آید. |
کد مقاله | 19997 |
تعداد بازدید | 446 |
|