عنوان
|
بررسی تجربی دو نظریه رقیب همسرگزینی در ایران |
تعداد صفحات
|
31 |
نویسنده
|
ضیاء هاشمی - مجید فولادیان - زینب فاطمی امین |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران - پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 28 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1393 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
187-157 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
همسرگزینی ناهمسان همسری همسان همسری الگوی غالب همسرگزینی در ایران
|
چکیده
|
هر جامعه و فرهنگی بنا به شرایط و مقتضیات خود محدودیتها، معیارها و هنجارهایی را برای انتخاب همسر وضع میکند. در هر فرهنگی یک شخص ممکن است گزینههای مختلفی از جنس مخالف را بهعنوان همسر احتمالی پیش روی خود داشته باشد، اما در هیچ فرهنگی انتخاب همسر انتخابی تصادفی نیست. در هر فرهنگی علاوهبر محدودیتهای ناشی از ارزشها و امیال فردی، جامعه نیز مجموعهای از محدودیتها را تحمیل میکند. \r\nدر ایران تا چند دهة پیش انتخاب همسر عمدتاً بر عهدة اعضای خانواده بوده است، اما امروزه تا حدود زیادی خود فرد نقش اصلی را در انتخاب همسر بازی میکند. هرچند این نقش تحت تأثیر شرایط اجتماعی و فرهنگی ایفا میشود. بنابراین امروزه همسرگزینی بهعنوان یک کنش مهم اجتماعی مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد و برای فهم و درک الگوهای همسرگزینی نظریههای زیادی ارائه شده است. \r\nدر این مقاله در سطح نظری دو نظریة مهم همسرگزینی (بهعنوان دو نظریة رقیب) یعنی همسانهمسری و ناهمسانهمسری مطرح و سپس بر اساس نقاط تأکید مشابه آنها شاخصهای تحقیق ساخته شد. در مرحلة بعد با استفاده از روش پیمایش در سطح کل کشور با حجم نمونة پنجهزارنفری اقدام به بررسی و سنجش تجربی شاخصهای تحقیق و دو نظریة همسرگزینی شد. \r\nنتایج تحقیق نشان از غلبة قاطع الگوهای همسانهمسری در ایران دارد. نتایج گویای این مطلب هستند که حدود 90 درصد در خصوصیات ظاهری، 89 درصد از نظر ویژگیهای روانی-عاطفی، 93 درصد در خصوصیات شخصیتی، 68 درصد از نظر خصوصیات طبقاتی و 88 درصد از نظر مذهبی از الگوهای همسانهمسری تبعیت میکنند. نتایج تحلیلی نیز بهصورت قاطع این مسئله را نشان میدهد که در ایران گروههای مختلف برای ازدواج کسانی را انتخاب میکنند که از نظر خصوصیات ظاهری، روانی- عاطفی، شخصیتی، طبقاتی و مذهبی شباهت بیشتری با آنها دارند؛ هرچند شدت و ضعف این الگوها در میان زنان و مردان متفاوت است.
|