عنوان | بررسی علل گرايش دختران به تحصيلات عالی |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 12 شماره 2 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 51-31 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تحصیلات عالی آگاهی جنسیتی گرایش به تحصیلات عالی احساس محرومیت منزلتی شانس زندگی بختهای زندگی گرایش دختران |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف درک انگيزه و علل اين گرايش از جانب دختران اجرا شد. نظريات مبنای اين بررسی نشان داد از آنجا که آگاهی، درک و احساس محدوديت و فروتری منزلتی، نياز به اثبات موقعيت برترمنزلتی را تشديد میکند، دختران با درک موقعيت خود بر اساس تجربه زيسته، خواهان تحرک و تغيير در پايگاه اجتماعی از طريق کسب منابع برتر اجتماعی و از جمله ورود به مقاطع تحصيلی بالاتر بر میآيند. در اين پژوهش با استفاده از روش پيمايش و پرسش از دانشآموزان دختر پيشدانشگاهی شهر شيراز در سال تحصيلی ۸۸- ۸۹ و با بهرهگيری از تکنيکهای آماری به بررسی تجربی اين فرضيه اقدام شد. نتايج حاصل از اين بررسی حاکی از آن است که آگاهی و درک دختران از موقعيت فروتر، احساس محروميت آنها را افزايش میدهد. ميل به خروج از محروميت و محدوديتهای ايجاد شده، طی فرآيند محاسباتی عقلانی، انگيزه رقابت برای کسب منابع برتر را در عرصه تحصيلات تقويت و تشديد میکند. ورود به مقاطع تحصيلی بالاتر، همچنين امکان دسترسی و ورود دختران را به عرصههای ديگر و کسب امتياز مانند فعاليت اقتصادی و فرهنگی اجتماعی فراهم میآورد. در کنار همه اين مواهب، دستيابی به فرصت و بختهای زندگی و تأييد ديگران هم از همين طريق ميسر میشود. |
کد مقاله | 19963 |
تعداد بازدید | 458 |
|